מחקרים

ההשפעות של פעילות גופנית על הפרעות נדודי שינה

מחקרים הראו שעמידה בסטנדרט המינימלי של פעילות גופנית (כלומר, לפחות 150 דקות של פעילות גופנית קלה עד בינונית בשבוע למבוגרים) יכולה להפחית ביעילות את חומרת תסמיני נדודי שינה

15.04.2024, 17:54
התעמלות אירובית (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Sleep Medicine, החוקרים ביקשו לסכם את העדויות של שיטות פעילות גופנית שונות על אוכלוסייה עם הפרעות נדודי שינה.

החוקרים חיפשו ב-PubMed, Embase, Cochrane Library, ו-Web of Science מחקרים שפורסמו עד אוקטובר 2022 ועודכנו בספטמבר 2023. סקירות שיטתיות עם מטא-אנליזות ומחקרים אקראיים מבוקרים שנועדו לחקור את ההשפעה של שיטות פעילות גופנית שונות על האוכלוסייה עם נדודי שינה נכללו.

בסך הכל נכללו 4 סקירות עם איכות מתודולוגית נמוכה (מאוד) ו-1034 משתתפים ב-10 מטא-אנליזות ברשת שחקרו את הקשר בין סוגים שונים ושיטות פעילות גופנית בעצימות עם הפרעות נדודי שינה. תוצאות המחקר מראות ששיטות פעילות גופנית שונות יכולות לשפר משמעותית את זמן השינה הכולל ואיכות השינה ולהקל על חומרת נדודי השינה. בהשוואה לשליטה פסיבית, פעילות גופנית אירובית מתונה, פעילות אירובית מתונה בשילוב עם כוח בעצימות קלה ופעילות גופנית נפש-גוף יכולה לשפר את יעילות השינה ולהפחית ערות לאחר תחילת שינה על ידי מדידה אובייקטיבית. כוח בעצימות מתונה, כוח בעצימות קלה ופעילות גופנית נפש-גוף יכולים לשפר את יעילות השינה במדידה סובייקטיבית; פעילות גופנית נפש יכולה להפחית את זמן האחזור של תחילת השינה ואת זמן הערות לאחר תחילת השינה, ולהגדיל את זמן השינה הכולל. כמו כן, פעילות אירובית מתונה יכולה להפחית את זמן האחזור של תחילת שינה. בנוסף, כוח בעצימות מתונה, כוח בעצימות קלה, תרגיל גוף נפש ופעילות גופנית אירובית מתונה בשילוב עם כוח בעצימות קלה יכולים לשפר את חומרת נדודי השינה ואת איכות השינה.

לסיכום, לפעילות גופנית הייתה השפעה חיובית על הקלה על נדודי שינה ושיפור איכות השינה. פעילות גופנית אירובית מתונה, פעילות גופנית נפש ופעילות גופנית אירובית מתונה בשילוב עם כוח בעצימות קלה ממלאות תפקיד חשוב בשיפור איכות השינה אצל אנשים עם הפרעות נדודי שינה.

מקור:

The effects of exercise on insomnia disorders: An umbrella review and network meta-analysis. Chen Tian,Yuanyuan Wei,Meng Xu,Jianing Liu,Bo Tong,Jinling Ning,Yong Wang,Yiyun Wang,Janne Estill,Long Ge. Sleep Medicine March 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  פעילות גופנית,  נדודי שינה,  אימון אירובי,  הפרעות שינה
תגובות