דעות

הטיפול הרפואי במחבלים הוא המענה לדה-הומניזציה ששוטפת אותנו

הטיפול בנפגעים מקרב האויב, גם אויב אכזרי ביותר, היה מאז ומתמיד בהתאם לזהות הערכית של המדינה, ולא בהתאם לרוע שבמטופל | יש לגנות את ההצהרות בגנות הטיפול בפצועי חמאס ולתמוך ברופאים במתקן הכליאה בשדה תימן

"איזוקם של אסירים (גם אסירים לא בטחונים) בעת אשפוז הוא בעיה כואבת אשר נדונה פעמים רבות בין הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית לבין השב"ס. צילום אילוסטרציה

מדינת ישראל מצויה בשעתה הקשה ביותר. הדעת והנפש אינן סובלות את זוועות 7 באוקטובר והפשעים נגד האנושות שביצע חמאס באזרחי הנגב המערבי, חיילי צה"ל וכל מי שנקרה בדרכו. אירועים אלה הובילו באופן ישיר לעימות צבאי נרחב, ומאז הטבח עצרה מדינת ישראל מחבלים רבים מאד.

מטבע הדברים, חלק מהעצורים פצועים וזקוקים לטיפול רפואי. במסגרת האחריות שיש למדינת ישראל לעצורים ואסירים שהיא כולאת, פועלת במתקן המעצר בשדה תימן מרפאה שמעניקה עזרה ראשונה וממיינת פציעות ובעיות רפואיות מורכבות יותר. חלק קטן מהעצורים הפצועים נזקקים לשירותי רפואה מתקדמים יותר, לרבות פעולות כירורגיות.

לפיכך, הקים משרד הבריאות בית חולים שדה הממוקם בצמוד למחנה המעצר ולא בבתי חולים אזרחיים בתוך המדינה. הפרדת הטיפול בין עצורי טרור ושבויי מלחמה מחד לחיילים ואוכלוסיה אזרחית מאידך היא פרקטיקה מקובלת בעולם הרחב. אין כל ראיה לכך שעצורי חמאס מקבלים טיפול נחות ביחס לעצירי הטאליבן ועצירי דאע"ש שבידי בנות הברית. אדרבא, המרחקים בישראל הקטנה וזמינות ונכונות כוח האדם הרפואי מאפשרים טיפול רפואי גם ברמה גבוהה יותר.

בעוד שהטיפול הרפואי באסירים ושבויים הינו נחלת המערכת הרפואית של בתי הכלא והרפואה הצבאית, במלחמה הנוכחית, משרד הבריאות לקח על עצמו את האחריות ורתם לעבודה רופאים וצוות סיעודי בכיר מאוד. הצוות הרפואי בבית החולים מבוסס על מתנדבים, חלקם הרבה מעבר לגיל המילואים, והם בעלי ניסיון עשיר ורלוונטי. מסיבות מנהליות הצוות מחויל, אך הוא אינו כפוף לרפואה הצבאית, למשטרה הצבאית או השב"ס, והוא פועל למעשה באפן אוטונומי כשהוא חף ממשמעת צבאית. למעשה, נוצר כאן מודל חדש לרפואת עצירים, על פיו ישנה הפרדה מנהלית ופיקודית בין ההיבט הבטחוני והלוגיסטי לבין השירות הרפואי. צוות בית החולים הציל חייהם של עצורים רבים, מנע קטיעת איברים ושיקם פצועים רבים.

על הר"י והסתדרות האחים והאחיות להתייצב מאחורי הצוות הרפואי במתקן בשדה תימן. על הגופים המקצועיים לעודד את חבריהם להתנדב ולסייע ויש להפעיל את ועדת האתיקה במהירות האפשרית. אנו גם קוראים לרשויות לאפשר ביקורים סדירים של הצלב האדום אצל כל האסירים ובמיוחד המאושפזים שבהם

כבר עם הקמתו פעל צוות בית החולים להסדרתם של נהלי המקום. התבצעו דיונים ממושכים עם גורמי הייעוץ המשפטי ועל פי בקשת הצוות הוציא משרד הבריאות חוזר המסדיר את פעולת בית החולים, בו נקבע שהמקום יתנהל על פי "חוק זכויות החולה". על כן, בהתאם לחוק, הוקמה ועדת אתיקה אשר התכנסה כמה פעמים. לאחר מכן פסקה פעילותה מסיבות טכניות ומשפטיות. הצוות נותר ללא מענה לבעיות, בעיקר הפערים המתבקשים בין הסטנדרטים הגבוהים של חוק זכויות החולה לבין המציאות של בית חולים שדה לעצירים מסוכנים בתנאי מלחמה.

בשלב זה, וכחלק מדיאלוג מתמשך בין צוות בית החולים ליועמ"ש, משרד הבריאות והאחראים לבטחון המתקן, הוציא אחד הרופאים מכתב בו הוא מצביע על פערים בין יעדי משרד הבריאות לבין המציאות בשטח. חלק מהפערים מוכרים. לדוגמה, איזוקם של אסירים (גם אסירים לא בטחונים) בעת אשפוז הוא בעיה כואבת אשר נדונה פעמים רבות בין הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית לבין השב"ס.

איננו יודעים מי הדליף את המכתב ל"הארץ" ומדוע. ראוי לקרוא אותו בהקשרים הנכונים. על ההסתדרות הרפואית והסתדרות האחים והאחיות להתייצב מאחורי הצוות הרפואי במתקן. על הגופים המקצועיים לעודד את חבריהם להתנדב ולסייע ויש להפעיל את ועדת האתיקה במהירות האפשרית. אנו גם קוראים לרשויות לאפשר ביקורים סדירים של הצלב האדום הבינלאומי אצל כל האסירים, ובמיוחד המאושפזים שבהם.

ראויה הערכה מיוחדת לרופאים והצוות והסיעודי במתקן בשדה תימן, שבכל מאודם חותרים להענקת טיפול רפואי לכל אדם מתוך מחויבות מקצועית, גם במחיר נפשי ואישי כבד

הטיפול בנפגעים מקרב האויב, גם אויב אכזרי ביותר, היה מאז ומתמיד בהתאם לזהות הערכית של המדינה, ולא בהתאם לרוע שבמטופל. גם אדולף אייכמן זכה לטפול רפואי טוב. הוא נשפט בדין, נמצא אשם והוצא להורג. כיום, בתי החולים האזרחים בישראל חוששים לקבל פצועי חמאס הנזקקים לטיפול שלא ניתן לספק בבית חולים שדה. על הציבור להוקיע את בריונות חבורת "לה פמיליה" בבית החולים שיבא. על משטרת ישראל מוטלת החובה לטפל בתופעה, המהווה ביטוי נוסף למכת האלימות כנגד עובדי בריאות ובמתקני בריאות. יש לגנות את ההצהרות הרבות שנשמעו בגנות הטיפול בפצועי חמאס, לעתים גם מפי עובדי בריאות.

הקהילה הרפואית בישראל מוקירה את נשות ואנשי הצוותים הרפואיים המשרתים במילואים בתפקידים שונים. בתוך כך ראויה הערכה מיוחדת לרופאים והצוות והסיעודי במתקן בשדה תימן, שבכל מאודם חותרים להענקת טיפול רפואי לכל אדם מתוך מחויבות מקצועית, גם במחיר נפשי ואישי כבד. פעילות רפואית זו מהווה מענה נחרץ וחשוב לתופעת הדה-הומניזציה השוטפת את חיינו מבוקר זוועות ה-7 באוקטובר.

הכותבים: ד"ר רני ברנע הוא מומחה בנוירולוגיה וברפואה בפנימית בבית החולים בילינסון, מזכיר האיגוד הנוירולוגי וחבר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל; פרופ' יחיאל בר-אילן הוא מומחה לביו-אתיקה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ומומחה ברפואה פנימית

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ")

נושאים קשורים:  שדה תימן,  מחבלים,  חמאס,  טיפול רפואי,  אתיקה רפואית,  איזוק חולים,  דעות,  חדשות,  ד"ר רני ברנע,  פרופ' יחיאל בר-אילן
תגובות
אנונימי/ת
08.04.2024, 11:32

תנוח דעתם של הכותבים. שחרור הטרוריסטים קרוב מאוד.
ומי שלא ישוחרר בעסקה הנוכחית ישוחרר לאחר פעולת הטרור הבאה.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:23

מאמר עם מוסר כל כך עקום לא קראתי בחיי. ממש הושטת הלחי השנייה.
כאשר חטופינו אינם זוכים לביקורי הצלב האדום רצוי שבאופן מידתי גם מחבלי הנוחבה לא יהנו מפריבילגיה זו.
כל עוד חטופינו אינם זוכים לטיפול רפואי רצוי שגם מחבלים אלה לא יזכו לכך. את נפשם שמו בכפם ואין זו חובותינו להחזירםמ לקו הבריאות.

ההומניות שגילינו כלפי יחיא סינוואר בטיפול הרפואי בו וכלפי אלפי תושבי עזה לא מנעה מהם לפגוע בנו בצורה החמורה ביותר מאז השואה.

מה שמוצג כאן זו אתיקה מזויפת שתביא להמשך חורבן והרג בעתיד.

14.04.2024, 18:59

אנונימי לא יקר - למה אתה מסתתר מאחורי "אנונימי" האם אתה רופא? כנראה שמעולם לא שמעת על החובות המוסריות של להיות רופא. מבחינתך זה עוד מקצוע שבו תוכל להתפרנס בכבוד.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:24

אני לא בטוח שאדולף אייכמן היה מוצא להורג באקלים התרבותי של היום.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:39

שאלה מעניינת: בראיה היסטורית חפצת חיים, האם הטיפול מציל החיים בארכי מפלצת סינואר היה מוצדק/ראוי/חכם?
הווה נראה האם הנוירוכירורג והצוות שטיפל בו מסכים להחשף.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:47

מתחיל בבגידה במטופלים לטובת אג'נדה פוליטית של הפלת הממשלה, עובר להכנסת חמץ לבתי חולים בפסח, וממשיך לרחמנות על נאצים. אוי רני רני , לאן עוד נשאר להדרדר?

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:53

קלעת למחשבות רבים מהקוראים. הוא לא התדרדר. זה אותו קו כמובן.

אנונימי/ת
12.04.2024, 13:46

ברנע פרובוקטור ידוע בימיוחד כשנוגע לבני עמו. זכור לכולם הפרובוקציה והחמץ בפומבי בפסח במקום ציבורי!

אנונימי פחדן ועלוב, לכותבי המאמר יש האומץ להזדהות בשם המלא בבואם להגן על עמדתם. אתה לא ממש מאמין במה שאתה כותב ולכן מסתתר מאחורי הסינור של האשמות אישיות וניבול פה.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:53

זהות ערכית מעוותת, מוסר נוצרי המתעלם מהשלכות ההתייפיפות לטווח הרחוק. המוסר הזה עלה לנו בהרוגי באוקטובר, אם היינו מעט פחות "מוסריים" מוציאים להורג את סינוואר וחבר מרעיו כשיכולנו, סביר מאוד שחייה אדם של אלפי אנשים טובים באמת היו נחסכים. המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר על רחמנים.
לפרופסורים הנכבדים אין שום אחריות על מה שקורה לטווח הארוך, הם מעדיפים לטמון את ראשם בחול באשר לתהליכי הסיבה ותוצאה שלפעמים מתרחשים במהלך של שנים, אך המציאות תוכיח.
את הרוע והרשע צריך למגר ולכלות, מי שמפקפק ומצקצק בכך הוא עצמו רשע או טיפש.

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:56

אתיקה בגרוש, ברמה של ילד בכיתה א. מסתכלים חודשיים קדימה - אל תשואות היכלות הפרלמנט באירופה

אנונימי/ת
12.04.2024, 09:59

לא ברורה לי האמירה לגבי ה"הדה-הומניזציה השוטפת את חיינו מבוקר זוועות ה-7 באוקטובר."
אכן תושבי רצועת עזה איבדו כל צלם אנוש (ושינו את צורת האדם של מי שהתקיפו- כמו שנהגו אבות אבותיהם לעשות מאז ומעולם- ראה השיר "הנה מוטלות גופותינו, פנינו שונו" על שיירת הל"ה) וממשיכים לחנך את ילדיהם באותה צורה.
המענה צריך להיות הומניות יתירה בעיקר כלפי עצמינו פנימה,
הבנה והכרה עמוקה של זהותנו שלא מוגדרת דרך דאגת יתר (שקרית) לאויב נאלח
כן טיפול מינימלי מציל חיים (שזה הרבה יותר ממה שמקבלים חטופינו), לא מאמץ מירבי אותו צריך לשמור לטיפול באחינו ואחיותינו

אנונימי/ת
12.04.2024, 10:16

מרחם על כותבי מאמר הדעה.
אדם שלא מסוגל לקלוט רוע, זוועות, זדון של חלאות המין האנושי. תוך מתן סיוע לרוצחים כאילו לא קרה כלום. איבד את זכותו לחיות כאדם חופשי הנלחם על חירותו וזכויותיו. בטבע יש את שרשרת המזון טורפים נטרפים ואוכלי נבלות. האם הצבי הנטרף יטפל באריה שפגע בו ?
אוכלי הנבלות חוגגים במצבים כאלה.

אנונימי/ת
12.04.2024, 10:52

כאשר אסירים ישראלים אזוקים במהלך טיפול בבית חולים,גם כשמקבלים כימותרפיה, ואיני שומעת את כולם מזדעקים, הבא אל נא נהיה צדקנים ויפי נפש, כשטרוריסט אזוק. כמה ניתן לדאוג לרוצחינו על פני עצמנו ?!

אנונימי/ת
12.04.2024, 11:03

מחברי המאמר מציגים נסיון עלוב לשכנע את עצמם בעליונות מוסרית . גם על חשבון התאבדות לאומית. אבל איזה הרגשה נהדרת זאת להיות יותר טוב מאחרים, ה?

אנונימי/ת
12.04.2024, 11:15

אני חושב שבמצוקת כח האדם במערכת הרפואה צריך לתת לבעלי מקצועות אחרים לטפל במחבלים.
ודי לחכימא ברמיזא.

השיח מתחיל להיות רעיל. מערכת המדור חייבת לשים קץ לפרסומים אנונימיים. לפחדנים ולמנבלי פה לא ראוי לתת במה.

12.04.2024, 11:33

כל מילה. בדיוק כך. העליונות המוסרית היא בסיס צדקתנו

12.04.2024, 12:36

מעניין מה אותו כותב חשב על טיפול במי שלא לקחו את הmRNA של פייזר
האם גם אז הוא רשם על להיות הומנים כלפייהם?

12.04.2024, 12:54

עד כמה שזה כואב ומרגיז ומתסכל ומאתגר את האתיקה של כול אחד מאיתנו, יש דברים שאנו עושים כי זו דרכנו ואלה עקרונות המוסר שלנו. עקרונות המוסר זה לא שבשבת שמשנה כוון כול פעם. עקרונות המוסר של רובנו זה לתת טיפול שוויני לכולם, ללא הבדלים. ברור לי מאוד שאף אחד בעולם לא יכיר לנו תודה על מעשים כאלו: לא קרה כשטיפלנו בפצועי מלחמת האזרחים בסוריה ולא קרה כול השנים בהם דאגנו להביא לארץ חולי עזה.
וכמו שהנביא ישעיהו אמר ,נמשיך להשתדל "להיות אור לגויים" גם אם הגויים כנראה עוורים לאור שלנו.

אנונימי/ת
12.04.2024, 15:06

"איננו יודעים מי הדליף את המכתב ל"הארץ" ומדוע"...

אנונימי/ת
12.04.2024, 15:41

טיפול בחיילי אויב בלבד, בוודאי. מחבלים וטרוריסטים אינם חיילים בצבא ואינם כלולים באמנת ז'נבה או חתומים עליה. טיפול שאינו מציל חיים במחבלים - לא ולא!
על הכותבים לציין גילוי נאות האם הם קשורים בקרן וקסנר.

13.04.2024, 07:20

מאמר אמיץ ומוסרי, שעולה בקנה אחד עם הערכים בבסיס מקצוענו.
אני מתנחמת בכך שכל התגובות שאינן נאמנות לשבועת הרופא ("באשר הוא חולה") הן באנונימיות, וחוזרת על בקשת המגיבים הקודמים ממנהלי האתר שלא לאפשר יותר תגובות אנונימיות.

אנונימי/ת
13.04.2024, 14:57

כנראה חייבים להגיב תחת מחסה האנונימיות כשמדובר במטורפים משנאה עצמית.

13.04.2024, 17:58

מסכימה עם כל מילה של ד"ר דפנה שפט הן ביחס למוסריות ולאומץ של כותבי המאמר בימים אלה (ראו תגובות האנונימיים) והן ביחס לאפשרות להגיב באנונימיות

אנונימי/ת
13.04.2024, 12:55

לא נכון. טיפול מוצדק רק אם יש ערך משמעותי לחקירת המחבל אחר כך על ידי השב"כ. אחרת בשום סיטואציה כולל בזמן החייאה לא הייתי מסכים לטפל במחבל.

14.04.2024, 19:04

אנונימי לא יקר - אנא פנה לאגף לרישוי רפואי והחזר את רשיונך הרפואי. בוודאי שתוכל להתגייס למשטרת המחשבות של בן גביר כמומחה במדעי הרפואה. ואגב הם יתכן שכל האנונימים הם מגיב אחד סידרתי ?

לפי דלות התוכן - כן, כולם אותו דבר

אנונימי/ת
13.04.2024, 14:55

יצאתם מדעתכם מרוב רצון להיות יפי נפש ולהתרפס בפני רוצחי הילדים, שורפי היהודים בעודם בחיים ועורפי הראשים.
בושה !!
לצערי קיים אילוץ לכתוב באנונימיות כי הטירוף השמאלני האלים מבהיל.

13.04.2024, 16:14

לידיעת ה"אנונימיים"- עמדת ההסתדרות הרפואית בישראל (25/1/2024): בתגובה להתבטאויותיו של שר הבריאות מהעת האחרונה, הסתדרות הרופאים בישראל מבקשת להדגיש את עמדתה בנושא הטיפול הרפואי באזרחים ו/או מחבלים עזתים.
הרופאים בישראל מטפלים בכל בני האדם באשר הם, ללא קשר למעשיהם, מתוקף היותם בני אנוש. הרופאים בישראל מחויבים לאמנות בינלאומיות, לכללי האתיקה הרפואית ולאמנת ז'נבה.
אזרחים עזתים ממשיכים לקבל טיפול בבתי החולים בישראל על פי צורך ורופאינו ימשיכו לטפל בהם, באישור כוחות הביטחון.
למרות המעשים הברבריים והאיומים של מחבלי חמאס, הם יקבלו את הטיפול הרפואי הדרוש בבתי החולים, בשירות בתי הסוהר או בצבא, על פי צורך רפואי בלבד.

אנונימי/ת
14.04.2024, 04:44

אתה מוזמן ללכת לעזה ולטפל בהם שם!
כעת אולי תוכל לטוס לטהראן לטפל בהם שם.

16.04.2024, 11:07

אני קורא את המאמר ופשוט איני מאמין למה שאני קורא!
שנאה עצמית ואהבת האויב האכזרי שתוביל,חלילה,לחורבן המדינה.
מוסר מעוות לחלוטין.