ישראל במלחמה

דו"ח משרד הבריאות על מצב החטופים יוגש לנשיאת הצלב האדום

מכות, בידוד, השפלה, איומים, הרעבה ומחלות על רקע תזונה לקויה ותנאי היגיינה ירודים - דו"ח הכולל עדויות של השבים משבי חמאס יוגש היום לנשיאת הצלב האדום

הפגנה הקוראת לשחרור הישראלים החטופים בעזה, 28 בנובמבר 2023. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש90

עינויים פיזיים ונפשיים לילדים, נשים וגברים, מכות, בידוד, השפלה, איומים, הרעבה ומחלות על רקע תזונה לקויה ותנאי היגיינה ירודים, עדויות על פגיעות מיניות ועוד, יוצגו היום (ה') בדו"ח שכולל עדויות של שבים משבי חמאס לנשיאת הצלב האדום, מיריאנה ספולאריץ', לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שנערך בראשית השבוע.

על כתיבת הדו"ח שמתעד הפרות חמורות של זכויות אדם עמלו במשרד הבריאות מדווח אדיר ינקו ב-ynet. דו"ח נוסף הוכן על ידי מערכי הרפואה והמשפט של מטה החטופים והנעדרים. לצד עדויות המשוחררים, דו"ח משרד הבריאות כולל גם תיאור של מצבם הגופני של השבים ובין השאר על כך שבשל היגיינה ירודה ותזונה לקויה נמצאו אצל חלק מהשבים מחלות זיהומיות ועדויות לטפילים וחיידקים כולל סלמונלה וקלוסטרידיום, שעלול לגרום לדלקת המעי ובמקרים מסוימים לסכנת חיים עד כדי מוות. חלק מהחטופים העידו על העדר אפשרות להתקלח, להחליף בגדים ואצל חלקם הופיעו מחלות עור.

הדו"ח מתמקד בהתעללויות נפשיות שעברו החטופים כולל שטיפת מוח, הפחדות, כביכול, שישראל נטשה אותם ואינה מעוניינת בהחזרתם, ובחלק מהמקרים הם אולצו לצפות בסרטוני זוועות מאירועי שבעה באוקטובר. עוד יוצגו עדויות גם על סימנים לפגיעות מיניות.

במקביל, דו"ח מטה החטופים והנעדרים מציין כי החטופים הוחזקו בתנאים העולים בקנה אחד עם הפרה חמורה של זכויות אדם בסיסיות במשך יותר מחודשיים. "הפרות שכללו אלימות פסיכולוגית ופיזית קיצונית, לרבות תקיפה מינית אכזרית והטלת מום, עינויים, הרעבה והתייבשות בכפייה. לכל אלה מצטרפים היעדר טיפול רפואי ומניעת גישה לנציגי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום".

הדו"ח המרכז עדויות של ניצולים מהטבח של השבעה באוקטובר, של משוחררים מהשבי, של צוותי רפואה והצלה שהיו בזירות וסרטונים שצילמו ופרסמו מחבלי החמאס, עוסק בהשלכות הבריאותיות, בסיכון הגבוה לנזק פיזי ונפשי בלתי הפיך, ובסופו של דבר בסיכון למוות של החטופים הנותרים ובהפרה החמורה של זכויות האדם הבסיסיות שלהם.

נושאים קשורים:  הצלב האדום,  חטופים,  משרד הבריאות,  זכויות אדם,  סיוע רפואי,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות