חדשות

נתוני ה-CDC: חיסון בהריון נגד קורונה מפחית אשפוזים ביילודים

לחיסונים שנוטלות נשים הרות יעילות של 54% בהגנה על תינוקותיהן מפני אשפוז בשל קורונה בחודשי החיים הראשונים | תינוקות לאמהות לא מחוסנות היו בסבירות גבוהה יותר להזדקק לעזרה בנשימה בעת אשפוז

חיסון לקורונה בהריון. צילום: שאטרסטוק

קבלת חיסון נגד COVID-19 במהלך ההריון מפחיתה משמעותית את הסיכוי שתינוק יאושפז בגלל COVID-19, כך עולה מנתונים חדשים שפרסם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC.

לצורך המחקר, החוקרים ניתחו נתונים עבור 716 תינוקות שאושפזו בין מרץ 2022 למאי 2023, מתוכם 377 אושפזו עם קורונה. אמהות שהיו להן לפחות שני חיסונים נגד קורונה כאשר אחד מהם ניתן בתקופת ההריון נחשבו למחוסנות. כל שאר האמהות לתינוקות במחקר לא היו מחוסנות.

המחקר של ה-CDC מצא שלחיסונים שנוטלות נשים בהריון יעילות של 54% בהגנה על תינוקות מפני אשפוז בשל קורונה בשלושת החודשים הראשונים לחייהם, ו-35% יעילות בהגנה על תינוקות מגיל שלשוה עד חמישה חודשים. ניתן לחסן תינוקות נגד COVID-19 החל מגיל שישה חודשים.

עוד עולה מהנתונים כי תינוקות שאושפזו עם קורונה ואמהותיהם לא היו מחוסנות היו בסבירות גבוהה יותר להזדקק לעזרה בנשימה, בהשוואה לתינוקות שאמהותיהם חוסנו.

אמהות מחוסנות מעבירות נוגדנים נגד נגיף הקורונה דרך השליה לעובר. המחברים ציינו במגבלות של המחקר שהם לא ניתחו הדבקה קודמת של האמהות, כולל בקרב אמהות לא מחוסנות. הם גם ציינו שייתכן ש"נוגדנים שנוצרו בעקבות הזיהום יכולים לספק הגנה מסוימת מפני אשפוז תינוקות בשל קורונה. חיסון אימהי במהלך ההיריון מספק הגנה מסוימת מפני אשפוזים הקשורים לקורונה בקרב תינוקות, במיוחד אלה בני פחות משלושה חודשים", כתבו המחברים. "נשים שמבקשות להרות צריכות לשמור על רצף חיסוני כדי להגן על עצמן ועל תינוקותיהן מפני אשפוז ותוצאות חמורות הקשורות לקוביד".

מחקרים קודמים הראו שהידבקות בנגיף במהלך הריון מגבירה את הסיכון ללידה מוקדמת וללידה שקטה וכי נשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר לחוות מקרה חמור של המחלה.

על פי ה-CDC, שיעורי החיסון נגד קורונה בקרב נשים הרות נעים בין 16% ל-27%. נתוני סקר שפורסמו על ידי ה-CDC מוקדם יותר השבוע הראו כי 47% מהנשים ההרות דיווחו שקיבלו חיסון נגד שפעת בעונת השפעת האחרונה ו-54% דיווחו שקיבלו את החיסון Tdap, שיכול להגן על תינוקות מפני שעלת.

נושאים קשורים:  חיסון בהריון,  קורונה,  חדשות,  יילודים,  CDC,  19-COVID
תגובות
06.10.2023, 21:31

לדעתי על היצרנים להשלים ניסוי קליני מסודר עם הריוניות שיוכיח יעילות ובטיחות ובעיקר - תועלת בריאותית נטו (לאם ולעובר) - לפני אישור המוצר, המשווק כמוצר בריאותי קריטי. אין הצדקה לוויתור על דרישה כזו. מחקרים תצפיתיים כמו בכתבה אינם ראויים לתפקיד של אישור מוצר רפואי ואסור להפקיר את האוכלוסיות המיוחדות (הריוניות, תינוקות, חולים שבריריים) ל'שיטת מצליח' של הפארמה.