מחקרים

סקירה וטיפול עבור נשים הריוניות במדינות עם הימצאות גבוהה של HCV

נמצא כי ביצוע בדיקת סקר לכלל הנשים בהריון במדינות מצרים ואוקראינה, שבהן יש הימצאות גבוהה של HCV, וטיפול במהלך ההריון מעלה באופן משמעותי את שיעור הנשים שמחלימות עד הלידה ומורידות את שיעור ההעברה האנכית ליילודים

03.08.2023, 12:42
בדיקות וייעוץ בהריון. אילוסטרציה

קמפיינים העוסקים בבדיקה וטיפול ב-HCVי(Hepatitis C Virus) לא כוללים נשים בהריון. ההריון מספק הזדמנות ייחודית לביצוע בדיקת סקר עבור HCV ולאפשר טיפול נוגד-נגיפי ישיר במקרה של תחלואה. במחקר זה החוקרים בחנו את אסטרטגיות הסקירה והטיפול עבור HCV בשתי מדינות עם הכנסה ממוצעת נמוכה לנפש שיש בה הימצאות גבוהה של HCV; מצרים ואוקראינה.

החוקרים יצרו מודל החלטה הסתברותי מסויים למדינה על מנת לדמות עוקבה של נשים הריוניות. במחקר הושוו חמש אסטרטגיות שונות:
S0) ביצוע בדיקות סקר ממוקדות על בסיס סיכון, עם טיפול דחוי (Deferred Treatment - DT) לאחר תום ההריון/ההנקה;
S1) סקירה מבוססת סיכון לפי ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization- WHO) ו-DT;י
S2) סקירה מבוססת סיכון לפי WHO וטיפול ממוקד (טיפול בנשים עם גורמי סיכון להעברה אנכית [Vertical Transmission - VT] של HCV); S3) סקירה כוללנית וטיפול ממוקד במהלך ההריון;
S4) סקירה כוללנית וטיפול. החוקרים בחנו תוצאי אם ויילוד המקושרים ל-HCV.

תוצאות המחקר הדגימו כי תכנית סקירה מסוג S0 הביאה לשיעורים הגבוהים ביותר של נשים ללא אבחנה: 59% ו-20% במצרים ואוקראינה בהתאמה, 0% החלמה אמהית עד הלידה ו-VT של 6.5% ו-7.9%, בהתאמה. ביצוע בדיקות סקר לפי הנחיות ה-WHO בשילוב טיפול דחוי (S1) הביא לעליה בשיעור הנשים שאובחנו, ללא שינוי בשיעורי ההחלמה האמהיים או בשיעורי VT. סקירה כוללנית וטיפול במהלך ההריון (S4) הביאה לשיעורים הגבוהים ביותר של אבחנה והחלמה עד הלידה (65% ו-70%, בהתאמה), ושיעורי VT נמוכים יותר (3.4% ו-3.6%, בהתאמה).

מסקנתה החוקרים הייתה כי מחקר זה כלל את אחד המודלים הראשונים לבחון את אסטרטגיית ביצוע בדיקות סקר וטיפול עבור HCV בנשים בהריון. לתוצאות מחקר זה משמעות מרכזית בקביעת מדיניות טיפול עתידית עם פרסום של עוד מידע יעילות ובטיחות. לסקירה כוללנית וטיפול במהלך ההריון יש פוטנציאל לשפר תוצאי אם ויילוד.

מקור:

Hachicha-Maalej N, Collins IJ, Ades AE, Scott K, Judd A, Mostafa A, Chappell E, Hamdy-El-Sayed M, Gibb D, Pett S, Mariné-Barjoan E, Volokha A, Yazdanpanah Y, Deuffic-Burban S. Modelling the potential effectiveness of hepatitis C screening and treatment strategies during pregnancy in Egypt and Ukraine. J Hepatol. 2023 May;78(5):937-946. doi: 10.1016/j.jhep.2022.12.032. Epub 2023 Jan 18. PMID: 36669704.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  דלקת כבד נגיפית,  בדיקות סקר,  הריון,  העברה אנכית
תגובות