דעות

עיון מחדש במודל האדם והמחלה בראי התקופה

אנשי בריאות הציבור, שאינם נוגעים בחולים אלא עוסקים בנהלים וברגולציה, גרמו לרופאים המטפלים לזנוח תחת לחץ את המודל הביופסיכוסוציאלי ולציית להנחיות ביורוקרטיות וחסרות הגיון קליני בשנות הקורונה. את גלי ההדף של הגישה הזאת, אנו חווים עד היום

"בשנות הקורונה הורגלו המטופלים - עד שאתה לא עושה בדיקה, אתה לא בטוח שאתה בריא, גם אם אין לך תסמינים". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

עיינתי לאחרונה שוב במאמרים פורצי הדרך של ד"ר ג'ורג' אנגל (1, 2) משנות ה-60 וה-70 על הקונספט של בריאות ומחלה והמודל הביופסיכוסוציאלי, ואני מבקש להביא מחשבות שעלו בי על הקונספט הזה בראי התקופה.

היה זה אנגל שזיהה את החסר במודל הביורפואי של מחלות, המתמקד בזיהוי ובטיפול בגורם האטיולוגי, יהא זה נגיף, מוטציה או כל הפרעה פתופיזיולוגית, והציע את המודל הביופסיכוסוציאלי, המייחס חשיבות לאינטראקציה המורכבת שבין מחולל המחלה למאפיינים היחודיים של האדם, סביבתו ונסיבות חייו, ולמה שבין הגוף לנפש, קרי להיבטים פסיכוסומטים. המודל מסביר את השונות האדירה במידת הסבל של אנשים שונים הסובלים מאותן מחלות. המודל הביופסיכוסוציאלי מקובל היום ברפואה ובמיוחד ברפואת המשפחה.

בשנות הקורונה, באופן חסר תקדים ברפואה, בדיקת מעבדה הגדירה אדם א-תסמיני כ"מאומת" ודנה אותו לבידוד מוחלט וממושך, מבלי להתייחס לתסמיניו, לחוויה שלו ולהיבטים הרגשיים הקשים שהיו כרוכים בבידוד ובסגר

אנגל דן בהפרדה שהדת, מסורות ואף הרפואה יצרו בין אדם למחלה, על מנת להקל על המטופלים ועל המטפלים לייחס מחלה לגורם חיצוני. בכך נמנעת האפשרות להתיחס לתסמינים ולמחלה, גופנית או נפשית, כאל תופעה וחוויה טבעית, בעלת חשיבות באדפטציה לסביבה ולנסיבות המשתנות. כך, המפגש של ילדים עם נגיפים בשנות הילדות הוא אימון חיוני למערכת החיסון, והמפגש של בוגרים עם אבל הוא תרגול בלתי נמנע לחוסן הרגשי והנפשי.

בשנות הקורונה חלה נסיגה מהמודל הזה. באופן חסר תקדים ברפואה בדיקת מעבדה ( ועוד בדיקת PCR רגישה ביותר המזהה שרידי חומר גנטי בלי קשר לחיותו של הנגיף) הגדירה אדם א-תסמיני כ"מאומת" ודנה אותו לבידוד מוחלט וממושך, מבלי להתייחס לתסמיניו, לחוויה שלו ולהיבטים הרגשיים הקשים שהיו כרוכים בבידוד ובסגר. בראייתו הרחבה אנגל כתב שבדיקת מעבדה מייצגת פוטנציאל למחלה בלבד, ולא שיש מחלה:

"In terms of the human experience of illness, laboratory documentation may only indicate disease potential, not the actuality of the disease at the time"

מדיניות הבריאות של סגרים, בידודים, הפחדה של הציבור ואפליה של מי שבחרו לא להתחסן נקבעה בראיית מנהרה של הנגיף כחזות הכל, מבלי להביא בחשבון, ולו מתוך חמלה, את הנזקים הקולטרלים של חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, פרנסה, חינוך, פשיעה, אלימות וכלכלה, המשליכים ישירות על בריאות האדם במובנה הרחב והמלא.

הגדרת הבריאות על פי ארגון הבריאות העולמי, המביאה בחשבון היבטים רחבים: "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית, ולא רק היעדר מחלה", נעלמה כלא היתה. היום ברור שבפעולות הדרקוניות שנקטו הרשויות לא היתה תועלת במיגור התחלואה מקורונה ושהמגיפה לא חרגה מעוצמת מגיפות השפעת של שנות ה-60 וה-70. מנגד, היתה גם היתה בפעולות הללו פגיעה במצבו הביופסיכוסוציאלי של האדם. גם הפטרנליזם חזר לרפואה בכפיית ההנחיות ובהטלת סנקציות על מי שבחרו, בהתאם לזכויות החולה ולחירויות יסוד, לא לקחת טיפול רפואי נסיוני.

בעת משבר יש מקום לעשות את ההתאמות הדרושות, אבל דווקא אז נודעת חשיבות רבה לשמור על הבסיס המקצועי והאתי. דבקות בבסיס היתה מונעת מאיתנו להסכים עם הפגיעה הקשה שחוו המטופלים שלנו מהגבלות הקורונה, והיתה מיתרגמת לגישה מאוזנת יותר

אנשי בריאות הציבור, שאינם נוגעים בחולים אלא עוסקים בנהלים וברגולציה ושחותרים לאפס סיכונים במקצוע הרפואה שמהותו ניהול סיכונים, גרמו לנו הרופאים המטפלים לזנוח תחת לחץ את המודל הביופסיכוסוציאלי עליו חונכנו ולציית להנחיות ביורוקרטיות וחסרות הגיון קליני. הפחד שהטילו בנו השכם והערב מהקורונה גזל מאיתנו את הכלי החשוב בקשר מטפל-מטופל: לטעת ביטחון ותקווה כדי לשכך את החרדה.

המטופלים שלנו ואנו הרופאים המטפלים בהם בקו הראשון חווים כבר שלוש שנים את גלי ההדף של הגישה הזו בחרדה הרבה בקרב הציבור, בדיכאון ובדרישה המעמיסה של הקהל לבדיקות חוזרות ומיותרות רק כדי להיות בטוחים שלא מקננת בהם מחלה כלשהי, פשוט מפני שהרגלנו אותם בשנות הקורונה שעד שאתה לא עושה בדיקה אתה לא בטוח שאתה בריא, גם אם אין לך תסמינים.

בנוגע לממסד הרפואי אנגל מצטט את הולמן בכותבו:

"The medical establishment is not primarily engaged in the disinterested pursuit of knowledge and the translation of that knowledge into medical practice; rather in significant part it is engaged in special interest advocacy, pursuing and preserving social power"

וכמו דבר לא השתנה.

המודל הביופסיכוסוציאלי נדרס בקורונה, ואנו עמדנו מנגד. אמון המטופלים בנו ובמערכת, החשוב כל כך למערכת היחסים בינינו, נפגע. חובת הנאמנות הראשונה במעלה שלנו הרופאים היא למטופלים שלנו ולערכי המקצוע. בעת משבר יש מקום לעשות את ההתאמות הדרושות, אבל דווקא אז נודעת חשיבות רבה לשמור על הבסיס המקצועי והאתי. דבקות בבסיס היתה מונעת מאיתנו להסכים עם הפגיעה הקשה שחוו המטופלים שלנו מהגבלות הקורונה, והיתה מיתרגמת לגישה מאוזנת יותר.

אפשר להפוך את המשבר להזדמנות. ראוי כי נפיק לקחים כנים ואמיתיים מכשלונות התקופה, גם אם יש צורך בהכאה על חטא, כדי שבמשבר הבא נשמור על ערכי הבסיס ונביא אותם לביטוי ברור ונחרץ בעמדה מקצועית עצמאית.

הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, מרצה בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון, ממקימי צוות הטיפול במגיפות, רופא מחוזי ומנהל מחוז לשעבר בקופות חולים

ספרות:

  1. Angel GL. A unified concept of health and disease. Perspectives in Biology and Medicine, Volume 3, Nu. 4, 1960. 459-85.
  2. Angel GL. The need for a new medical model: A challenge for biomedicine. Science, Vol. 196, Nu. 4286, 8 April 1976. 129-35.
נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  קורונה,  המודל הביופסיכוסוציאלי,  בריאות הציבור,  מטפל-מטופל,  דעות,  חדשות
תגובות

"אנשי בריאות הציבור, שאינם נוגעים בחולים אלא עוסקים בנהלים וברגולציה ושחותרים לאפס סיכונים במקצוע הרפואה שמהותו ניהול סיכונים, גרמו לנו הרופאים המטפלים לזנוח תחת לחץ את המודל הביופסיכוסוציאלי עליו חונכנו ולציית להנחיות ביורוקרטיות וחסרות הגיון קליני. הפחד שהטילו בנו השכם והערב מהקורונה גזל מאיתנו את הכלי החשוב בקשר מטפל-מטופל: לטעת ביטחון ותקווה כדי לשכך את החרדה." קשה לי להאמין שרופא בעל שלל התארים והנסיון "בקו הראשון" יכתבו משפטים מזלזלים ובנוסף ההגיון שבהם לקוי בלשון המעטה . אולי נזכה לקבל ניסוחים פחות "גזעניים" רפואה היא ניהול סיכונים . רפואה היא ניהול בטיחות ! החסרה כל כך .

12.06.2023, 22:11

מצטער שראית כאן זלזול (ביקורת נוקבת אולי?) ואשמח להבהרה/הדגמה לגבי ההגיון ה"לקוי".

לי קשה היה יותר להאמין שבכירים במשרד הבריאות, כולל רופאים, יקימו "ועדה למניעת הטעיית הציבור" ותחת חסותה יקראו לשימוע רופאים עם שלל תארים ונסיון "בקו הראשון" כמו ד"ר יואב יחזקאלי בשל דיווחיו על תופעת לוואי בצעירים לאחר לקיחת החיסון "היעיל והבטוח" שהיה עדיין בשלב ניסיוני, כמו מיוקרדיטיס, שבהמשך התבררה, אכן כתופעת לוואי מהחיסון. ציינתי את זה, אבל יש עוד כל כך הרבה דברים שקשה להאמין על התנהלות הרופאים ועל מדיניות מערכת הבריאות בארץ בתקופת הקורונה, שנשאר רק לתהות איך רופא שהיה מנהל היחידה לבטיחות החולה בהדסה ועבד במרכז לבטיחות העבודה בהנדסת אנוש בטכניון ועסק רבות בנושאים הקשורים באתיקה של רופאים עוסק דווקא בתהיה הזו, ולא באחרות

אנונימי/ת
12.06.2023, 21:40

תודה רבה לך דר' יואב יחזקאלי. היחיד שמעז לומר את האמת המרה אל הכה חשובה

אנונימי/ת
12.06.2023, 23:20

דעתו של הכותב ידועה ומוכרת ממאמרים שכתב בעניין. לא משנה באיזה מאמר יעיין - הוא יראה בו רק את המאבק הדון קישוטי שלו במערכת הרפואית (שהוא בז לה ולהנהגתה, אבל ממשיך להתגדר בתארי עבר שקיבל במסגרתה). כעת עברנו משלב ההתרסה לשלב המיחזור...

14.06.2023, 18:03

חבל שדעתך לא ידועה ומוכרת. גם לא זהותך. ייטב אם תוכל להתייחס לגופו של עניין. טעינו!!!! איבדנו (ובצדק) את אמון ציבור המטופלים. זה זמן חשבון נפש (תמיד נכון. עכשיו שבעתיים).

14.06.2023, 18:04

חבל שדעתך לא ידועה ומוכרת. גם לא זהותך. ייטב אם תוכל להתייחס לגופו של עניין. טעינו!!!! איבדנו (ובצדק) את אמון ציבור המטופלים. זה זמן חשבון נפש (תמיד נכון. עכשיו שבעתיים).

13.06.2023, 00:12

נדירים הרופאים שיסכימו להביט במראה ולהודות בכך שכולנו התנהגנו כעדר מפוחד.

הקורונה חלפה וכולנו המשכנו הלאה, אך רק מעטים יסכימו להביט נכוחה ולהודות שבניגוד לשבועתנו - אפשרנו פגיעה פיזית, נפשית וסוציאלית במטופלים, רשמנו טיפולים נסיוניים שלא הוכחה נחיצותם או בטיחותם (ועוד בילדים...), והעלמנו עין מרמיסה בוטה של זכויות אדם במדינת ישראל. אצל רוב הרופאים האגו האישי והקולקטיבי של המקצוע לא מאפשר הלקאה כזו על חטא, ואנו כולם משלמים את המחיר - בדמות פגיעה קשה באמון הציבור בנו.

תודה שאתה ממשיך להשמיע את קולך הבלתי מתפשר, אם כי לעיתים אכן נדמה שזהו דיבור לקיר אטום.

אנונימי/ת
13.06.2023, 02:07

התופעה של רופאים שאינם מדענים מסוגו של יחזקאלי ודומיו שאיבדו מזמן את הקשר למציאות בנושא הקורונה ומסיתים ללא רסן נגד הממסד המדעי-רפואי לא מזכירה כלל את העזתם של פורצי דרך כמו גליליאו או פסטר בזמנם. היא מעידה בעיקר על כשל בסיסי של החינוך הרפואי להחדיר בתלמידי הרפואה את היכולת והמוכנות הנפשית להכיר במגבלותיהם האינטלקטואליות והמקצועיות. הרפואה היא אמנם מדע בין תחומי, הרבה מעבר למה שמשתמע מ״המודל הביופסיכוסוציאלי״. התחומים הרלבנטיים כוללים למשל הבנה מתמטית של אפידמיולוגיה, ושל מערכות דינמיות בהקשר של ראיה מעודכנת אינטגרטיבית של מערכת החיסון בשילובה עם שאר מערכות הגוף. יחזקאלי לא באמת הבין את הצורך ב״הגבלות הקורונה״, ודר׳ נמרוד לוי לא באמת מבין את הנחיצות של החיסונים (״טיפולים נסיוניים״). כפי שכתבתי בעבר, הגיע הזמן שמערכת דוקטורס אונלי תפסיק למחזר את טענותיו חסרות הבסיס של יחזקאל, שמשקלן הממשי נמצא ביחס הפוך לרטוריקה המלומדת הנפוחה של הכותב.

13.06.2023, 04:16

אדון/גברת אנונימי/ת יקר/ה,

הרשה לי להציג את עצמי. אני רופא מומחה ברפואת המשפחה עם תואר שני בבריאות הציבור באונ' העברית. במהלך המגפה הקמתי וניהלתי חמ"ל קורונה בקהילה, עבדתי שעות אינספור במרכזי חיסונים והמלצתי עליהם בלב חפץ למטופלים - אלה שבאמת היו בסיכון, ושלהם החיסון נועד והוכח כיעיל.
באותה תקופה הקפדתי להתעדכן יומיומית בספרות העולמית בנושא הקורונה. ראיתי מבפנים כיצד מתמודדת המערכת עם המשבר והרווחתי ביזע רב את הזכות להשמיע שבחים - וגם להשמיע ביקורת.

במרפאתי אני מעודד כל יום חיסונים - אז תחסוך ממני בבקשה. כרופא קהילה מתפקידי גם להגן על מטופליי ולשאול שאלות ביקורתיות על טיפולים שלא היו וחלקם עדיין אינם מגובים דיים במידע מדעי. קל וחומר זוהי ח ו ב ת י לשאול שאלות כאשר מאיימים ליטול את זכויות הפרט על בסיס מידע זה.

בד בבד שאני מבכה את המטופלים שאיבדתי למחלת הקורונה - אני עוד רואה במרפאה כל יום את הנזקים הקשים שמתאר דר יחזקאלי ויתארו לך כל פסיכיאטר וכל מטפל רגשי שתפגוש במדינה. המגיפה כבר הסתיימה אבל הנזק עוד פה. אני גם פוגש פנים אל פנים גם את חוסר האמון הקשה במערכת.

שורה תחתונה, האמת היא תמיד אי שם באמצע - וגם לנו לא יזיק להביט במראה ולעשות חשבון נפש. דר יחזקאלי אמנם מקצין את המסר אבל בבסיסו הוא נכון.

מעבר לזה אשמח להמשיך איתך את הדיון - בתנאי שיואיל כבודו/ה גם כן להזדהות.

14.06.2023, 18:05

ו…. הגיע הזמן שדוקטורס אונלי תפסיק אפשרות של מענה קנטרני אלמונימי.

תודה רבה, ד״ר יחזקאלי. בהחלט הגיע הזמן לחשיבה על ההתמודדות שלנו בתקופת הקורונה והסקת מסקנות. כפיית טיפול, פגיעה בזכויות אדם בסיסיות ובאופן פרטני - פגיעה באוטונומיה על הגוף והסכמה מדעת. האם היו להם יתרונות בטווח הקצר? ולטווח הארוך? האם הם ראויים במשטר דמוקרטי? איזה מחיר אנחנו משלמים ועוד נשלם על הגישה הפטרנליסטית, הטוטליטרית, הנוקשה של מערכת הבריאות בתקופת הקורונה?

דעתי מאד לא נוחה מהכתוב כאן ברמה המאד בסיסית. אבל כאן אתמקד דווקא בסגנון שיש בו בסוף גם מהמהות אם מישהו מייחל לשינוי.

הכותב היה אמור להפנים, לא רק מהרפואה אלא מהנעשה בחברה הישראלית (וגם הלא ישראלית), שצביעת כל קונפליקט במאבק של 'בני אור בבני חושך' היא המתכון הקלאסי לכישלון דיאלוג ושינוי. מאחר והאג'נדה של ד"ר יחזקאלי אינה השולטת היום בשיח, הרי שהתיוג (במקרה זה של אנשי בריאות הציבור) הוא מתכון קלאסי להתעלמות ואפילו אנטגוניזם. זאת למעט אלו שכבר אוחזים בדעות דומות ואותם הרי אין צורך לשכנע. ההד שלהם נמצא לאורך תקופה לא קצרה בתגובות למאמריו.

תודה על כתיבתך.
אני רופאת משפחה. עבודה קלינית לא חוקרת. עבדתי הרבה עם חולי קורונה בקהילה.
מזכירה לכולם שקיים מידע רב בנושא פסיכו-נוירו-אימונולוגיה
שחוסן האדם וביחוד במחלה וירלית הוא חלק מנטיה להדבק ומהתמודדותו עם מחלה
הרבה מההתנהלות לא עודדה חוסן.
מסגרים- בשוויץ למשל ניתן היה לצאת להליכות בטבע ללא הגבלת מרחק הוגבלו פעילויות ומפגשים בחללים סגורים.
מהפחדה ויצירת פניקה מול אזהרות והנחיות התנהלות רלוונטית ומעודדת חוסן.
מהזנחת טיפול תומך ותמיכה חברתית ופיזית בקששישים ועוד.
מזכירה.
לא להתנצח אלא שנזכור ונפעל בהתאם לעתיד

אנונימי/ת
13.06.2023, 11:22

לדר׳ נמרוד לוי מאנונימי 02:07:
תודה על תגובתך. לשמחתי היא מתונה בהרבה בהשוואה לזו המקורית. אני מתנצל על שייחסתי לך בטעות התנגדות עיוורת לחיסוני קורונה. המונח ״טיפולים נסיוניים״ הוא שם קוד שמשתמשים בו חוגים נרחבים של כופרי קורונה, בעיקר בארה״ב (שם התפלגות הדעות חופפת להשתייכות הפוליטית…). אינני רופא כי אם מדען חוקר מהאקדמיה שמשתף פעולה עשרות שנים עם רופאים-חוקרים. אני מעדיף להמשיך לשמור כאן על אנונימיות מסיבות מקצועיות-אישיות. דעותי מיוצגות היטב בקרב המדענים קובעי המדיניות שהיו מעורבים ישירות, לא כמוני, בהשתלטות על גלי המגפה. אני מעריך מאד את עבודתם של רופאי משפחה וגם את זו של פסיכיאטרים ומטפלים רגשיים. אבל בשיא המגפה המטרה העיקרית היתה להציל חיי אדם. ואכן ניצלו חייהם של עשרות אלפים בישראל ומליונים בעולם ונמנעה פגיעה אנושה באיכות ובתוחלת החיים של רבים יותר.

14.06.2023, 18:12

ואכן ניצלו חייהם של עשרות אלפים בישראל ומליונים בעולם ונמנעה פגיעה אנושה באיכות ובתוחלת החיים של רבים יותר. זו הצהרה הדורשת גיבוי מדעי. וכרגע מה שנראה מהספרות הרפואית ה׳ממסדית׳ הוא די בכיוון אחר..

14.06.2023, 20:18

ואכן ניצלו חייהם של עשרות אלפים בישראל ומליונים בעולם ונמנעה פגיעה אנושה באיכות ובתוחלת החיים של רבים יותר. זו הצהרה הדורשת גיבוי מדעי. וכרגע מה שנראה מהספרות הרפואית ה׳ממסדית׳ הוא די בכיוון אחר..

אנונימי/ת
13.06.2023, 11:39

עוד הערה מבר הפלוגתא של דר׳ נמרוד לוי:
״ עבדתי שעות אינספור במרכזי חיסונים והמלצתי עליהם בלב חפץ למטופלים - אלה שבאמת היו בסיכון, ושלהם החיסון נועד והוכח כיעיל.״ החיסון נועד גם לאלה שהיו בסיכון מופחת אבל שמשו מנוע להתפשטות המגפה, כלומר לרוב הציבור. זוהי נקודה קריטית שרופאים רבים התקשו להבין. מההבט הזה, החיסון הוכח כיעיל בצורה מדהימה, אם כי היכולת לכמת את היעילות הזו היא נחלתם של אפידמיולוגים עם השכלה מתמטית ולא של רופאי משפחה.

אני מבקש להודות לכל המגיבים, התחיל להתפתח פה דיון חשוב שכה היה חסר בשנות הקורונה. אני מבקש להבהיר: אין כל כוונה לזלזל במומחי בריאות הציבור. כמי שהקים את צוות הטיפול במגפות וכתב את רוב תורות ההתמודדות עם מגפות הם חשובים מאד בארוע כזה. אבל מי שיכול לנהל משבר כזה הם קלינאים פעילים שמכירים את השטח ועם נסיון ניהולי, ולא רופאים שלא נוגעים בחולים. ניהול סיכונים נעשה בכל מפגש עם חולה, הגישה של בריאות הציבור של אפס סיכונים היא הרת אסון בניהול משבר. היום הספרות והנתונים מבהירים מעל לכל ספק שהסיפור ששיווקו לנו משרד הבריאות ורשויות הבריאות בעולם אינו נכון: לא בחומרת המגיפה, לא בצורך בסגרים ובידודים, ולא ביעילות ובטיחות החיסון. היום כאשר הפחד הקיומי שהחדירו בנו בתעמולה כוזבת שכך, אפשר לחשוב בהגיון ולהבין את הסיפור האמיתי של הקורונה ואת הכשלון הקולוסאלי של הממסד הרפואי, והשלכותיהם הקשות על בריאות הציבור האמיתית: החרדה, הדכאון, ועל יחסי מטפל מטופל

17.06.2023, 18:31

מסכים איתך ידידי ד"ר יחזקאלי - על נזקי הקורונה ליחסי רופא מטופל ב-100%. אני חווה את זה על בשרי יום יום במרפאה. הדבר היחיד שממנו אני מסתייג במאמרך זה איזושהיא דה-ליגטימציה לרופאי בריאות הציבור, מה גם שחלקם - וחלקם בכירים ביותר - טענו איתך את הדברים בזמן אמת. יש רופאים שתפקידם אינו לגעת בחולים, ועדיין דעתם חשובה לנו.