חדשות

המלצה חדשה: ממוגרפיה כבר מגיל 40 לנשים בסיכון לסרטן השד

USPSTF, כוח המשימה האמריקאי לשירותי מניעת מחלות, עדכן את המלצותיו הקודמות, לפיהן יש להתחיל את בדיקות הסקר לסרטן השד בגיל 50 | המלצה נוספת: בדיקה מדי שנתיים עשויה להיות מועילה יותר מממוגרפיה כל שנה

ממוגרפיה לאבחון סרטן השד. אילוסטרציה

נשים בסיכון בינוני לסרטן השד צריכות לעבור בדיקת ממוגרפיה החל מגיל 40, עדיף אחת לשנתיים - כך ממליץ כוח המשימה לשירותי מניעת מחלות בארה"ב, ה-USPSTF.

הטיוטה להמלצות החדשות שפורסמו ביום ג' השבוע מציעה לכל הנשים בגילאי 40 עד 74 שלהן סיכון ממוצע לחלות במחלה, לעבור בדיקת סרטן שד כל שנה. הטיוטה היא עדכון של ההמלצה הקודמת של הארגון לשנת 2016, לפיה יש להתחיל את בדיקות הסקר בגיל 50 והן אופציונאליות לבנות 40.

נשים בסיכון גבוה למחלה צריכות להמשיך לפעול על פי ההנחיות המותאמות אישית על ידי ספק שירותי הבריאות שלהן. ההמלצות פתוחות להערות הציבור עד ל-5 ביוני. לאחר תאריך זה, צוות המשימה ישקול את כל ההערות להשלמת ההמלצה הסופית.

על פי טיוטת ההמלצה, בדיקה כל שנתיים עשויה להיות מועילה יותר מממוגרפיה מדי שנה, שכן עדויות מצביעות על כך שבבדיקה דו שנתית יש יותר יתרונות מנזקים יחסית לבדיקה שנתית.

על פי USPSTF, השינוי בעמדת הארגון נובע מנתונים אפידמיולוגיים שהראו כי שיעור ההיארעות של סרטן שד פולשני בקרב נשים בנות 40-49 גדל בממוצע של 2.0% מדי שנה בין 2015 ל-2019, שיעור גבוה יותר מאשר בשנים קודמות. בנוסף, כיוון שלנשים שחורות, בשונה מנשים לבנות, יש סיכוי גבוה יותר ללקות בסרטן שד אגרסיבי בגיל מוקדם וסיכוי של 40% למות מהמחלה, בדיקות סקר בשנות ה-40 עשויות לסייע באבחון מוקדם שלהן.

ה-USPSTF מציין כי לכמעט מחצית מכלל הנשים יש רקמת שד צפופה, מה שהופך את גילוי המחלה באמצעות ממוגרפיה למאתגר. למרות שהארגון אינו ממליץ על בדיקות נוספות באמצעות MRI או אולטרסאונד, הוא קורא לערוך מחקר לבירור האם בדיקות אלו יועילו לנשים שמבנה השד שלהם צפוף.

USPSTF הוא פאנל בלתי תלוי של מומחים רפואיים של ממשלת ארה"ב. המלצותיו משפיעות על בחירת שירותי מניעה בתכניות ביטוח בריאות ומספקות הדרכה לספקי שירותי בריאות.

כיום, חברות הביטוח בארה"ב מחויבות על פי חוק לכסות ממוגרפיות מדי שנה לנשים שרוצות בהן. למרות שגם ממוגרפיה דיגיטלית (DM) וגם טומוסינתזה דיגיטלית של השד (DBT או ממוגרפיה תלת מימדית) נחשבות לבדיקות אמינות, ה-USPSTF מציין כי במחקר מסוים נמצא שממוגרפיה תלת מימדית עשויה להיות מעט טובה יותר מ-DM במציאת חריגות. עם זאת, מחקרים אחרים לא מצאו הבדל משמעותי בין יעילות סוגי הבדיקות.

נושאים קשורים:  ממוגרפיה,  בדיקות סקר,  סרטן השד,  חדשות,  סיכון לסרטן שד
תגובות
12.05.2023, 09:26

ראשית חשוב לצין שמדובר רק בטיוטא והיא פתוחה לתגובות הציבור. עדין לא החלטה. שנית לא היו מחקרים מבוקרים חדשים ולכן זה בנוי יותר על מודל ניבוי תחלואה. שלישית השינוי שאולי גרם להחלטה הייתה עליה בסרטן בקרב צעירות שחורות - לא ממש מקביל לאוכלוסייה בארץ. ולכן מעניין, אבל לא רלוונטי לארצנו. כאן אחרי שתי וועדות [בראשות פרופ' ליטל בוקר-קינן ופרו' סיגל סדצקי] והמלצות כוח המשימה לרפואה מניעתית עדין ההמלצה לנשים בסיכון רגיל להתחיל ממוגרפיות בגיל 50 ולא לבצע US אלא לברור ממצא חשוד נקודתי.

12.05.2023, 09:34

לממוגרפיה המונית יש, בנוסף לגילוי מוקדם ומועיל, גם השפעות בריאותיות לא רצויות על הנבדקות. לכן, מה שעדיין נדרש וחסר, הוא ניסוי מבוקר הקצאה אקראית ראוי: ניסוי שיבחן לא רק השפעה על 'תמותה מסרטן שד', אלא השפעה על בריאות נטו - אשפוזים ותמותה מכלל-הסיבות.

12.05.2023, 09:35

... וכמובן גם איכות חיים

אנונימי/ת
12.05.2023, 11:25

לצערי כבר 15 שנה שממליצים לי לבצע ממוגרפיה לפחות פעם בשנה בשל שדיים פיברו ציסטיים. ללא סיפור משפחתי. חבל שאין הנחיות מדויקות יותר לבדיקה. הפניה שרירותית היא בעלת השלכות לכאן ולכאן.

אנונימי/ת
12.05.2023, 11:25

ואני בת 45

12.05.2023, 22:19

האם מישהו חשב על כך שכבר היום, הן בארץ והן בארה"ב , אין מספיק רנטגנולוגים - מומחים לדימות שד שמסוגלים לפענח את כל הבדיקות. הפתרון, לעתים קרובות, הוא לתת לרופאים פחות מנוסים לפענח את הצילומים דבר שמביא לבדיקות מיותרות נוספות או לחילופין להחמצת גידולים.