חדשות

ריאותיו של בן 16 קרסו בגלל שימוש בסיגריות אלקטרוניות

הנער הובהל ליחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שניידר, שם חובר למכונת אקמו | איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון לממשלה: יש לאסור לחלוטין על הסיגריה האלקטרונית החד פעמית

הריאות קרסו לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית. מימין: ריאות תקינות. צילום: דוברות שניידר

נער בן 16 הובהל למרכז שניידר ואושפז במצב קשה עם קריסה של הריאות לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

הנער הובהל ליחידה לטיפול נמרץ לב, שם הוא מאושפז בהכרה ומחובר למערכת אקמו, המחליפה את פעילות הלב והריאות. הנער אושפז תחילה בבית החולים קפלן ברחובות לאחר שריאותיו קרסו ובבירור רפואי מקיף שערכו בבית החולים נמצא כי הסיבה למצבו היא שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

פרופ' עובדי דגן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב ב"שניידר", סיפר כי הנער התקבל ליחידה לטיפול נמרץ לב במצב קשה מאד כשריאותיו אינן מתפקדות, והוא זקוק לתמיכה מלאה של מכשיר אקמו. "אנו מטפלים בו ומקווים מאוד לשיפור במצבו בימים הקרובים. הנזק שנגרם, ככל הנראה, מעישון של הסיגריות האלקטרוניות הוא נזק עצום. אנו קוראים לכל ההורים, מינעו את המקרה הבא".

ד"ר חבצלת ירדן בילבסקי, מומחית בפרמקולוגיה קלינית וטוקסיקולוגיה במרכז שניידר, הצטרפה לקריאה להורים לגלות ערנות והוסיפה כי סיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום נזק חמור אף יותר מסיגריות רגילות.

בספרות הרפואית קיימים דיווחים רבים על מחלות ריאות משימוש יתר בסיגריות אלקטרוניות, עד כדי קריסת הריאות. "בחלק מהמקרים חומרי המילוי נרקחים באופן עצמאי עם חומרים מסוכנים שונים, מה שמעלה את הסיכון לנזקים חמורים עוד יותר, ובמקרה הזה - לקריסת ריאות של נער בן 16", ציינה.

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "מדובר בתופעה מסוכנת שהולכת ומתפשטת בקרב ילדים והנוער בישראל וחיוני שההורים יידעו עליה ויהיו מודעים לנזקים הבריאותיים שעלולים להיגרם לילדיהם".

גם איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון הצטרפו לקריאה לבני נוער ולהוריהם וכן לממשלה:  "מקרים דומים דווחו בעבר בישראל ובעולם. זוהי המחשה נוספת לסכנות הגלומות במוצרי הטבק והעישון. יש צורך בשיפור האכיפה ובפיקוח הדוק על מוצרי העישון הממכרים והמזיקים לבריאות כדי להגן על בריאות הציבור ובפרט על בריאותם של ילדים.

"סקרים מהשנים האחרונות מצביעים על עלייה משמעותית בישראל בשימוש של בני נוער בסיגריה אלקטרונית חד פעמית. בגלל הזמינות והמחיר הנמוך, יחד עם מגוון הטעמים, הן קורצות במיוחד לבני נוער".

חברי איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון קראו לממשלה לאסור לחלוטין על הסיגריה האלקטרונית החד פעמית ולדאוג לאכיפת איסור מכירת מוצרי טבק ועישון לקטינים.

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  חדשות,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  עישון,  פרופ' עובדי דגן,  ד"ר חבצלת ירדן בילבסקי
תגובות