מחקרים

שלפוחיות תאיות יעילות בהובלה של אוליגונוקלאוטידים טיפוליים ל-AML

שלפוחיות תאיות של כדוריות דם אדומות מאפשרות אספקה יעילה של אוליגונוקלאוטידים לטיפול בלוקמיה מיאלואידית חריפה

29.08.2022, 14:49

לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML) היא סרטן הדם השכיח ביותר בקרב מבוגרים. אף על פי ש-2 מתוך 3 חולי AML עוברים הפוגה מוחלטת לאחר הטיפולים הכימותרפיים והטיפולים הממוקדים, ב-60%-65% מהחולים המבוגרים הצעירים ישנה חזרה של המחלה תוך 3 שנים לאחר האבחנה. חזרת המחלה מתאפיינת עם ירידה דרמטית בשיעור ההישרדות.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cell Proliferation', החוקרים בדקו את השימוש בשלפוחיות תאיות (EVs: extracellular vesicles)  ככלי שילוח חדש לאוליגונוקלאוטידים טיפוליים. אוליגונוקלאוטידים טיפוליים, אשר נמצאים כיום תחת פיתוח, מהווים טיפולים מבטיחים עבור AML, זאת מכיוון שניתן לעצבם על מנת להשתיק אונקוגנים תוך שמירה על סגוליות מרובה וגמישות. המניע למחקרם היה המחסור בגישות מבוססות לאספקה בטוחה ויעילה של הטיפולים הללו.

לצורך כך, החוקרים השתמשו ב-EV מתוך כדוריות דם אדומות (RBCEVs), והנדסו אותם באמצעות העמסה אקסוגנית של תרופות ופונקציונליזציה של פני השטח על מנת לפתח מערכת יעילה לאספקה מערכתית של תרופות לחולי AML. ה-EV הללו מתוכננות לתקוף את ה-CD33, שהוא סמן שטח נפוץ, עם ביטוי מוגבר בתאי AML. לשם כך, נעשה צימוד על פני שטח ה-EV של נוגדן חד-שבטי קושר CD33.

הצימוד של ה-RBCEVs עם הנוגדן קושר CD33 הגביר באופן מובהק את הספיגה של ה-RBCEVs על ידי תאי AML חיוביים ל-CD33, אך לא על ידי תאים שליליים ל-CD33. כמו כן, החוקרים הטעינו RBCEVs ממוקדות ל-CD33 עם אנטי-סנס נוקלאוטידים (ASO), המכוונים ל-FLT3-ITD או ל-miR-125b, שהם שני אונקוגנים נפוצים ב-AML. ה-EVs המהונדסים שיפרו את דיכוי לוקמיה במודלים in vitro ו-in vivo של AML.

לסיכום, שלפוחיות תאיות של כדוריות דם אדומות הנן גישת אספקה חדשה, יעילה ורב-תכליתית של ASO טיפוליים. פלטפורמה זו עשויה לזרז את התרגום הקליני של תרופות אוליגונוקלאוטידים כטיפול ללוקמיה מיאלואידית חריפה, על ידי התגברות על המכשולים הנוכחיים למתן אוליגונוקלאוטידים.

מקור:

Chen, H., Migara, |, Jayasinghe, K., Yew, E., Yeo, M., Wu, Z., Pirisinu, M., Waqas, |, Usman, M., Thach, |, Pham, T., Kah, |, Lim, W., Nhan, |, Tran, V., Anskar, |, Leung, Y. H., Du, | Xin, Zhang, Q., … Le, M. T. N. (2022). CD33-targeting extracellular vesicles deliver antisense oligonucleotides against FLT3-ITD and miR-125b for specific treatment of acute myeloid leukaemia. Cell Proliferation, e13255.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לוקמיה,  אוליגונקלטואידים,  אונקוגן,  לוקמיה מיאלואידית חריפה,  AML
תגובות