"המחסור ההולך ומחריף ברופאים ורופאות בישראל, הוא משבר בסדר גודל שמחייב זעזוע עמוק", כתבה לאחרונה ובצדק רוני לינדר ב"דה מרקר" בפתח מאמר שבישר על מהפכה אפשרית שתשדרג את מערכת הבריאות הישראלית.
הכתבה מביאה את עיקרי מסקנות הוועדה שהוקמה ביוזמת משרד הבריאות, ועל רוב ההמלצות אני וחבריי יכולים לחתום בשתי ידיים: הגדלת מכסות הסטודנטים לרפואה, הוראה גם בשעות אחר הצהריים, גיבוש מודל תמרוץ אחיד לבתי החולים, צמצום תקופת הסטאז', סבסוד לימודים לסטודנטים מצטיינים בתמורה להצבתם בתחומים נדרשים ובאזורי פריפריה, ועוד.
אלא שבנקודה אחת קטנה לכאורה אך חשובה מאוד, הוועדה ניתחה נכון את הבעיה אך קפצה לפתרון שעלול לפגוע ב"חולה" – העברת האחריות על ההתמחויות בישראל מידיה של המועצה המדעית בהר"י, לידיו של משרד הבריאות. נכון, אין כיום תכנון לאומי ארוך טווח של ההתמחויות ברפואה, כפי שמצאה הוועדה. נכון, אין מספיק שקיפות לגבי המקומות שפנויים להתמחות. במקצועות מסוימים יש מי שממתינים שנים להתמחות ואילו במקצועות אחרים יש מחסור גדול בכוח אדם – מחסור שרק הולך ומחריף בפריפריה.
העניין "הפעוט" הוא שכל אלה כלל לא בתחומי אחריותה של המועצה המדעית. המועצה המדעית היא גורם מקצועי המפקח על איכות ההכשרה הרפואית – לא על תכנון כוח האדם. המועצה אינה מוסמכת לשלול בקשה להתמחות בגלל "היצף" של רופאים בתחום, בגלל יחס בין רופאים מומחים למתמחים, בגלל אזור גיאוגרפי או כל סיבה אחרת.
הבעיה שעליה הצביעה הוועדה נמצאת בטריטוריה של משרד הבריאות גם היום. אז למה כל השינויים הללו לא קרו עד היום? אולי בשל חוסר היכולת או חוסר הרצון של משרד הבריאות להיכנס לעובי הקורה. הרי למרבה האירוניה, המשרד לא הגדיר יעדים או קריטריונים לתכנון כוח אדם רפואי גם בתקופה שבה הוא נוהל על ידי מי שעומד היום בראש הוועדה שהמליצה על כל הפלא הזה.
למעשה, גם בעולם החדש שבו יגדיר משרד הבריאות את הקריטריונים ויקבע איפה יתחיל רופא התמחות - תפקידה של המועצה המדעית לא ישתנה: היא תמשיך לפקח ולשמור על איכותה של ההתמחות ברפואה. יכול להיות שעצם האזכור של המועצה המדעית נועד על מנת לגלגל את האחריות של משרד הבריאות על הכישלון הזה לכיוונו של גורם אחר?
באופן אירוני, מי שדרש עד היום את המהלך הזה להחלשת המועצה המדעית וניתוקה מהאיגודים המקצועיים הרפואיים הוא אגף התקציבים במשרד האוצר. זה קרה פעם אחרי פעם, גם לפני העברת תקציב המדינה האחרון. היו אלה שרי הבריאות שהבינו את המניעים האמיתיים של האוצר, ולכן המהלך הזה נבלם כמו בריטואל.
באוצר הבינו שהמועצה המדעית היא גוף בלתי תלוי, שרואה לנגד עיניו אך ורק את איכות הרפואה בישראל. פגיעה בגוף הזה תעמיק את התלות שיש כיום למערכת הבריאות באגף התקציבים ותהפוך דה-פקטו את משרד האוצר לגורם הבלעדי כמעט שמנהל את המערכת. רק בשבוע שעבר נוכחנו בפני אבסורד, בו שר האוצר בכבודו ובעצמו נדרש לאשר הפעלה של רובוט קטן לחדר הניתוחים של בית החולים נהריה, שנרכש במיטב אמצעיו הדלים. בדיוק כפי שהאוצר צריך לאשר כל מכשיר CT או MRI, אף שמדובר בציוד אלמנטרי בכל בית חולים בעולם מזה כמה עשורים טובים.
האם שוב משרד האוצר הצליח לסובב שורה של גורמים בכירים במערכת הבריאות באמצעות כמה הבטחות לתוספות ותמריצים? כי אם זה המקרה, הרי שמהפכה גדולה לא תצא מהמלצות הוועדה הזו. לפחות לא במשמרת שלנו.
הכותב הוא יו"ר ארגון הרופאים עובדי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י