COVID-19 בישראל

שינוי מגמה: כ-80% מהמאומתים השבים מחו"ל מחוסנים

ד"ר עפרה חבקין, סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, על נחיצות הצו המחייב בידוד מחוסנים השבים מחו"ל: "מאומת מחוסן עלול להפיץ וריאנטים ולהדביק אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת"

נוסעים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

כמעט 80% מהמאומתים לנגיף קורונה שחוזרים עתה לישראל הם מחוסנים "וזה שינוי מגמה דרמטי ואף ברור ביחס לכל מה שהכרנו עד כה". כך אמרה אתמול (ב') ד"ר עפרה חבקין, סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, שהחלה בעבודתה הסדירה. בראש הוועדה עומדת ח"כ אפרת רייטן-מרום. היא הדגישה שחברי הוועדה "מייצגים את הציבור שלא תמיד מכיר את השיקולים בקבלת ההחלטות ועלול להיפגע מהן". היא תבעה מכל הגורמים המקצועיים שמופיעים לדיונים להציג יותר נתונים והסברים פשוטים ומפורטים.

בדיון עצמו נתבקשה הוועדה לאשר את "צו בריאות העם (תיקון מס' 40)" שהרחיב את רשימת המדינות שהשבים מהן מחויבים בבידוד, לרבות מחוסנים ומחלימים. הצו נכנס לתוקף בסוף השבוע שעבר. בצו נכללות עד 32 מדינות כאשר חלקן מוגדרות כמדינות שאסור לטוס אליהן בהיותן בסיכון מירבי להידבקות; מדינות שלגביהן חלה "אזהרת מסע" ומדינות שמותר לטוס אליהן אבל אז כל השבים לישראל מחויבים בימי בידוד בהתאם לקביעת משרד הבריאות.

ד"ר חבקין אמרה: "הנתונים מראים בבירור כי מי שחוזר ממדינות שבהן התחלואה גבוהה ויש בהן חשיפה לוריאנטים שונים של הנגיף נמצא בסיכון מוגבר להידבקות. מאומת מחוסן אמנם יחלה לרוב בצורה קלה אבל אם יסתובב מחוץ לביתו – כלומר יפר חובת בידוד - הוא יכול להפיץ וריאנטים חדשים ולהדביק אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת. ידוע שלפעמים לוקח כמה ימים עד שניתן לזהות את הנגיף בבדיקה. לכן, בכל יום בידוד נוסף יכולים להתגלות עוד מאומתים. הנתונים מראים שאפילו ביום השביעי לבידוד מאותרים עוד חולים".

"צו בריאות העם", הסבירה ד"ר חבקין, "איננו קובע את מגבלות הנסיעה למדינות אלו, אלא רק את חובת הבידוד לשבים מהן". אין איסור מוחלט על יציאה לחו"ל אבל לגבי חלק מהיעדים נדרש אישור של ועדת חריגים.

במהלך הדיון העירה ח"כ מירב בן-ארי כי "הנתונים על חולים שהגיעו מחלק מהמדינות נמוכים מאוד ולא בטוח שמצדיקים שורה של צעדים, לרבות בידוד. היא ביקשה נתונים אודות אחוז המאומתים שזוהו אחרי שלושה-ארבעה ימים מאז שובם לארץ. לדבריה הצטרפה ח"כ שירלי פינטו: "לכפות על מחוסנים ומחלימים בידוד של שבוע זה נורא למשפחה או לעסק. אולי כדאי לקצר את משך הבידוד עוד יותר, בכפוף לבדיקות". בסיכום הדיון בנושא הזה הודיעה יו"ר הוועדה שמספר ימי הבידוד יהיה נושא לדיון נוסף.

נושאים קשורים:  בידוד,  מחוסנים,  חולים מאומתים,  קורונה,  חדשות,  ד"ר עפרה חבקין,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
27.07.2021, 16:46

אז מה ההגיון בתו הירוק???