אנדומטריוזיס

ניתוח בגישה רטרופריטונאלית להסרת נגעים של אנדומטריוזיס

במאמר זה הוצג מחקר משולב אשר מצא כי טיפול ניתוחי באנדומטריוזיס בגישה רטרופריטונאלית אפשר הסרה מלאה של הנגעים והוריד את שעור הניתוחים החוזרים אצל המטופלות

11.07.2021, 16:36
ניתוח גיניקולוגי באמצעות ציוד לפרוסקופי. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה לבחון את התוצאים אצל נשים עד 7 שנים לאחר שעברו ניתוח לפרוסקופי בגישה רטרופריטונאלית על מנת לבודד ולהסיט הצידה את השופכנים ולהסיר נגעים אנדומטריוטים.

המחקר נערך בשני חלקים וכלל סדרת מקרים של 350 מטופלות אשר עברו ניתוח לפרוסקופי להסרת נגעים אנדומטריוטים בין אוקטובר 2013 לספטמבר 2020, וכן סקר וולנטרי אשר הופץ בקרב אותה אוכלוסייה של מטופלות בספטמבר 2020 ונועד להעריך הקלה מתסמינים ושיעור ניתוחים חוזרים. החוקרים בחנו את המאפיינים של המטופלות וכן תוצאים ניתוחיים באמצעות סטטיסטיקה תיאורית.

סך הכל 350 מטופלות אשר סווגו עם שלב III ו-IV נכללו במחקר. הגיל הממוצע של המשתתפות היה 33 ± 7.8. שעור הסיבוכים במהלך הניתוח היה 2.6% ולאחר הניתוח 2.3%. מעל לשליש מהמטופלות עברו לפחות ניתוח אחד נוסף לטיפול באנדומטריוזיס, כאשר המספר המקסימלי של פרוצדורות ניתוחיות בעבר עמד על 10. מרבית (77.8%) הסיבוכים במהלך הניתוח התרחשו בקבוצה אשר עברה בעבר ניתוח לטיפול באנדומטריוזיס. השעור המצטבר של ניתוחים חוזרים בשל כאבים באגן אשר היו קשורים לאנדומטריוזיס עמד על 3.1%.

לסיכום, מתוצאות המחקר עלה כי נגעים אנדומטריוטים צריכים להיות מוסרים באופן מקיף על מנת להגיע לתוצאים ניתוחיים אופטמליים. יחד עם זאת, פתולוגיה אגנית של אנדומטריוזיס והדבקויות מניתוחים קודמים עשויים לעוות את האנטומיה הנרמלית ולהגביל את היכולת לזהות סמנים אנטומיים באגן, מה שיכול להפריע לדיסקציה. דיסקציה רטרופריטונאלית חיונית לזיהוי מבנים קריטיים ולמניעת פגיעה בלתי מכוונת בשופכנים ובכלי דם אגניים. גישה רטרופריטונאלית מאפשרת בנוסף הסרה שלמה של אנדומטריוזיס, מה שמוביל לשעור ניתוחים חוזרים נמוך יותר. בהתחשב באתגר הטכני בביצוע הפרוצדורה בגישה זו, החוקרים טוענים כי היא צריכה להיות מבוצעת על ידי מנתחים מנוסים ביותר.

מקור: 

Danilyants et. al (2021) AJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2021.04.085

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  נגעים אנדומטריוטיים,  לפרוסקופיה,  מחקרים
תגובות