חדשות

בשיבא בוצע צנתור להחלפת מסתם מיטרלי בשילוב הדרכה מרחוק בזמן אמת

שני מומחים מארה"ב התחברו למערכת להדרכה מרחוק שהופעלה, Remote Proctoring, כדי לסייע לצוות המנתח בישראל בזמן ההליך

חדר הצנתורים המשוכלל שנחנך באחרונה בשיבא (צילום:דוברות שיבא)

במרכז הרפואי שיבא נעשה אתמול (א') הליך צנתור מוצלח להחלפת מסתם מיטרלי שבוצע בשיטה ייעודית המונעת חסימה של אבי העורקים על ידי המסתם הישן. המיוחד בפרוצדורה הזאת: שולבה בכל ההליך מערכת להדרכה מרחוק, Remote Proctoring, שבית החולים טוען שהופעלה לראשונה בישראל ובעולם. התחברו דרכה כדי לסייע במידת הצורך לצוות המנתח בישראל שני מומחים מארה"ב. הצנתור בוצע במטופל בן 74 הסובל ממחלת לב מסתמית. הוא נותח לפני כ-14 שנה בהליך פולשני הכולל פתיחת בית החזה.

פרופ ויקטור גויטע, מרכז רפואי שיבא , תל השומר

פרופ' ויקטור גויטע, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית-צנתורים בשיבא, מסר: "המסתם המיטרלי של המטופל כשל עם השנים. באופן תיאורטי הוא יכול היה לעבור ניתוח חוזר, אבל מכיוון שכבר עבר ניתוח פולשני להחלפת המסתם, קיים סיכון גבוה לחייו בניתוח חוזר".

פרופ' גויטע, פרופ' ישראל ברבש, מנהל שירות הצנתורים ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית וצוות רופאי יחידת הצנתורים ביקשו פתרון לבעיית הסיכון הקיים שבחסימת אבי העורקים על ידי המסתם הישן.
הפתרון שנמצא: חיתוך עלה המסתם הישן בשיטת Lampoon, בה חותכים את העלה הקדמי של המסתם לשניים באופן המונע ממנו לחסום את מוצא אפיק הלב לאבי העורקים.

פרופ' גויטע: "ככל הידוע לנו, החלפת מסתם מיטרלי בשיטה הזו טרם בוצעה בישראל והיא גם איננה שכיחה בעולם. אנחנו חושבים שהיא חדשנית בטיפול במחלות לב מסתמיות ומעניקה תקווה למטופלים שמיצו את כל קווי הטיפול האחרים".

פרופ' ברבש הוסיף: "הפעולה שביצענו היא צעד נוסף קדימה ביכולתנו להרחיב באפשרויות הטיפוליות לאנשים שעד היום לא היה להם מענה טוב מבחינת הטיפול במחלות של המסתם המיטרלי".

בחדר הצנתורים בשיבא מתאפשרת הדרכה מרחוק באמצעות מערכת
Remote Proctoring של חברת Point2Point medical. החדר שוכלל באחרונה ובו הותקנו מערכת המאפשרת לבצע צילומי CT, אקו והדמיות נוספות לשם שליטה מלאה עבור המצנתר של כל ההליך תוך צמצום ברמת הקרינה בחדר בכ-70% לשם שמירה על בריאות המטופלים והצוות המטפל. מערכת זאת בשם FLEX ARM, כוללת מצלמה המאפשרת לצלם את כל חלקי הגוף של המטופל תוך סנכרון מקסימלי עם ההדמיות הנלקחות תוך כדי ההליך.

פרופ' עמית שגב, מנהל המערך הקרדיולוגי בשיבא: "במערכת הנוספת יש מצלמות וחיבורים לכל הפעולות שמבצע המצנתר. היא נשלטת מרחוק על ידי המומחים שמקבלים הרשאה לכך – מכל מקום בעולם, בזמן אמת וללא השהייה.

"בהליך הזה התחברו למערכת שלנו ד"ר אדם גרינבוים מאוניברסיטת אמורי שבאטלנטה ארה"ב, שהוא בעל ניסיון רב בשיטת ה-Lampoon; וד"ר רוברט לדרמן ראש תוכנית הלב ב-NIH, מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב. הם שוחחו בזמן אמת עם צוות המצנתרים בישראל והדריכו אותם בביצוע הפעולה. שותפו בהליך גם פרופ' שגב, פרופ' פול פפר מנהל שירות מחלות הלב המבניות, פרופ' אלעד מאור, קרדיולוג מצנתר בכיר ביחידת הצנתורים במערך הקרדיולוגי, ד"ר אמיר זייד, מרדים, ד"ר אורי וטורי רופא-מומחה לאקו לב. דמיטרי גורביץ אח במערך הצנתורים, אבי מימון טכנולוג רפואי, איתי במשיד רנטגנאי, מיכל נוימן – אחות במערך הצנתורים.

נושאים קשורים:  מסתם מיטרלי,  שיטת הלמפון,  שיבא,  פרופ' ישראל ברבש,  Remote Proctoring,  פרופ' ויקטור גויטע
תגובות
22.06.2021, 05:58

ברכות חמות לכל הצוות. התקדמות מרשימה בטיפולים מיוחדים.
אנחנו עדים למה שה״טלמדיסין״ יכולה לעשות.
יחד עם שמירת הפרופורציות, טלאמדיסין יכולה לעזור גם בתחומים אחרים שעד עכשיו לא מחשבו ״מתאימים״ לשיטה. לדוגמה, בתחום שלי, בצעתי וגם פרסמתי מאמר על ״הרדמה מרחוק״: תוך שימוש בטכנולוגיה הפשוטה ביותר (זאת הייתה גם הכוונה) ניהלתי הדרכה מהמחשב שלי מהבית לחדר ניתוח במדינה אירופית כאשר ליד המטופל כמובן היה רופא מרדים מקומי שידע גם לבד מה לעשות. בדקנו רק את האפשרות הטכנית. והיא קיימת בהחלט. צריך רק קשט ואיי פיי אמינה וסמרטפון היכותי.
העתיד מחא הפתעות.