COVID-19 עולמי

גם החיסון של "ג'ונסון אנד ג'ונסון" נמצא בבדיקת בטיחות מחודשת

סוכנות התרופות האירופאית בודקת ארבעה מקרים של הופעת קרישי דם בקרב מתחסנים | ממשל ביידן לוחץ על "אסטרהזניקה" למצוא פרטנר אמריקאי אחר לייצור התרכיבים לאחר שנמצאו בו כשלים

החיסון לקורונה של ג'ונסון אנד ג'ונסון. צילום: שאטרסטוק

גם תרכיב החיסון נגד קורונה של חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון נמצא בחקירה על ידי ה-EMA, סוכנות התרופות האירופאית. זאת, לאחר שדווח על ארבעה מקרים של היווצרות קרישי דם אצל מי שקיבל את החיסון הזה. כל ארבעת המקרים הם מקרב מתחסנים בארה"ב. קודם לכן הודיעה EMA שהיא בוחנת גם את תרכיב "אסטרהזניקה" מאותה הסיבה.

בהודעה שפרסמה EMA נמסר כי ועדת הבטיחות של סוכנות התרופות (PRAC) בוחנת את תרכיב "אסטרהזניקה", ששמו הנוכחי הוא VAXZEVIRA, בעקבות חמישה מקרים של תופעת לוואי נדירה מאוד שבה הופיעה דלף מכלי דם זעירים – תסמונת הדלף הקפילרי - הגורמת לרקמה להתנפח ולירידה בלחץ הדם. הוועדה המליצה לרופאים ולצוות המטפל להביא בחשבון אפשרות של הופעת קרישי דם  וירידה בטסיות אצל מתחסנים שבועיים לאחר קבלת החיסון.

לגבי תרכיב "ג'ונסון אנד ג'ונסון", הבדיקה היא בעקבות אירועים טרומבואמבוליים  (thromboembolic events) שבהם נמצאה חסימה בכלי הדם. מבין ארבעה המקרים המדווחים – שלושה הם בעקבות קבלת תרכיב החיסון במסגרת מבצע החיסונים בארה"ב ומקרה אחד שהתרחש במהלך ניסוי קליני. אחד מהארבעה הסתיים במוות. עדיין לא ברור הקשר בין קבלת החיסון לבין התופעה שדווחה.

תרכיב החיסון של "ג'ונסון אנד ג'ונסון" עדיין לא נמצא בשימוש באירופה. מדינות רבות תכננו להתחיל להשתמש בו בשבועות הקרובים. בריטניה הזמינה כ-30 מיליון מנות של תרכיב החיסון הזה שיחודו בכך שהוא ניתן רק במנה אחת ולא בשתיים. בניסוי הקליני שקיימה החברה הושגה יעילות של 67%.

לגבי תרכיב "אסטרהזניקה" הצטברו דיווחים על 69 מתחסנים שפיתחו קרישי דם במוח (cerebral venous sinus thrombosis) ו-24 שאובחנו עם קרישי דם ורידי (thrombosis splanchnic vein) - כולם התרחשו באיחוד האירופאי. עד 22 במארס חוסנו בתרכיב הזה 25 מיליון אנשים. לפי אחד הדיווחים, 19 מהמקרים הסתיימו במוות.

בעקבות כך הודיעה רשויות בארה"ב שהן מצמצמות זמנית את תכנית מבצע החיסונים וייעשה שימוש רק ב-700 אלף מנות מתוך 4.9 מיליון שהוזמנו. שני אתרי חיסון בקולורדו ובצפון קרוליינה נסגרו לפי דיווח של CBS. כן נמסר כי תרכיב זה עלה לכותרות כאשר נחשפו כשלים בשלבי הייצור במפעל האמריקאי Emergent BioSolutions. עובדיו נאלצו לחסל אצווה בת כמה מיליוני מנות של התרכיב. ממשל הנשיא ביידן לוחץ על "אסטרהזניקה" למצוא פרטנר אחר לצורך ייצור התרכיבים.

עד כה עמדת ה- EMA היתה שלא לקבוע נחרצות שיש קשר בין החיסון להופעת קרישי הדם אבל עתה, לפי דיווחים בתקשורת הבריטית, ראש הסוכנות הזאת אמר: "שלילת הקשר בין קבלת החיסון להופעת קרישי הדם נעשית קשה יותר ויותר". בשלב זה נמסר כי המסקנות שאליהן תגיע הבדיקה גם יקבעו אם נדרשה התערבות רגולטורית. הסוגיה כולה תיבדק, החל משלב הייצור של התרכיב.

נושאים קשורים:  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  אסטרהזניקה,  חדשות,  חיסון לקורונה,  חיסונים
תגובות