COVID-19 בישראל

"בגלל התפשטות הוריאנטים, ייתכן שזה לא הסגר האחרון"

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש מודאג מהעומס בבתי החולים: "הם יכולים לקלוט עוד חולים, אבל לעומס הזה יש השלכות על איכות הטיפול"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש. "הגל הרביעי הפתיע אותנו". צילום: פלאש 90

הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר אתמול (ב') בתדרוך לתקשורת כי "לאור התפשטות הגרסאות השונות של הנגיף בישראל, ייתכן שהסגר הנוכחי לא יהיה האחרון. העומס על בתי החולים, שנוצר עקב העלייה בשיעור החולים במצב קשה, עושה את היציאה מהסגר למורכבת יותר. המציאות שנוצרה עם התפשטות הוריאנטים - בעיקר הבריטי - מחייבת יציאה זהירה מהסגר הזה".

פרופ' אש מסר כי משרד הבריאות גיבש תכנית יציאה מהסגר בשלבים. בשלב הראשון - חזרה לפתיחת המשק והלימודים, אולם הדבר ייעשה באופן מצומצם. בשלב השני - תותר פתיחת פעילויות שונות בכפוף לתנאי ה"דרכון הירוק" או תעודת המתחסן שהמשרד מכין ומפיק, שתינתן למחוסנים לקורונה. להערכתו, בעוד שבוע ניתן יהיה לקבל אותה מאתר משרד הבריאות. תוקפה יהיה לחצי שנה. "העיתוי לפתיחת השלבים האלה טרם נקבע. לשרי הממשלה יוצגו שני מתווים לשם יציאה מהסגר - האחד ארוך והשני קצר יותר".

בהתייחסו לעלייה בתחלואה בקרב ילדים, אמר פרופ' אש: "גל התחלואה בקרב הילדים מקביל לעלייה הכללית, אבל יש עלייה בשיעור הילדים מתוך כלל המאומתים". בתחילת דצמבר בני 18 ומטה היוו 23% מכלל הנדבקים החדשים וכיום הם מהווים 35%, כאשר במגזר החרדי הילדים מהווים כ-50% מכלל הנדבקים המאומתים.

"בשלב זה", אמר פרופ' אש, "עדיין לא ידוע בבירור אם הגירסה הבריטית של הנגיף גורמת לתחלואה חמורה יותר בקרב ילדים".ההערכה: בין 40% ל-70% מהמאומתים החדשים מדי יום בישראל נדבקו במוטציה הבריטית, ולדבריו, "התפשטות המוטציה הזו גורמת להאצה בתחלואה".

הוריאנט הברזילאי עדיין לא אותר בארץ, אך בישראל יש עתה 27 מקרים של הוריאנט הדרום-אפריקאי ו"נמשכים המאמצים לאתר את כל שרשראות ההדבקה בו".

לגבי המוטציה מקליפורניה אמר פרופ' אש כי ידוע על שני מקרים שאותרו בארץ ."כרגע אנחנו לא חושבים שיש מקרים נוספים. המעקב ימשיך. משמעות הוריאנט הזה עדיין לא ברורה מבחינה קלינית".

עוד אמר פרופ' אש כי "למרות שבתי החולים מתמודדים עם עומס רב, הם יכולים לקלוט עוד חולים, אולם לעומס הזה משמעות בהיבט איכות הטיפול ומכך אנחנו מודאגים. אנחנו נמצאים בשיא התחלואה אך הצפי הוא שתתחיל לרדת בקרוב. אם בשבועיים הקרובים העומס על בתי החולים לא יירד, נצמצם את היקף פתיחת המשק לפעילות".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  מוטציות,  וריאנטים,  המוטציה הבריטית,  סגר,  בתי חולים,  חדשות,  קורונה,  19-COVID
תגובות