קורונה עולמי

עדות ממקור ראשון: דיסאוטונומיה ברופאה שהחלימה מקורונה

שבעה חודשים לאחר שהחלימה החלה פסיכיאטרית אמריקאית לסבול ממה שאבחנה כתסמונת הטכיקרדיה התנוחתית ועתה היא חולקת את חוויותיה מה"אפטר covid-19" שלה

ד"ר שנון גאליבר קספרסן. אבחנה את מהות הפגיעה בבריאותה

על פי הערכות שונות, כשליש ממחלימי הקורונה סובלים או עלולים לסבול מתסמינים ארוכי טווח, המתמשכים לא רק חודשים אלא ייתכן שגם שנים אחדות לאחר ששוחררו מאשפוז או נקבע בבדיקות שעברו כי אינם חיוביים לנגיף. רופאה פסיכיאטרית מניו יורק הציגה בסוף השבוע במאמר שפרסמה ב"ניו יורק טיימס" את חוויותיה כ"גוררת covid-19" או כפי שמכנים זאת גם Long Hauler.

ד"ר שנון גאליבר קספרסן (Shannon Gulliver Caspersen), בת 37, אם לפעוטה, פסיכיאטרית, בוגרת רפואה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, המלמדת "פרו-בונו" בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת קורנל, נדבקה בנגיף קורונה בתחילת מארס ואובחנה כחולה במצב קל.

שבעה חודשים לאחר שהחלימה לכאורה היא עדיין תשושה וקצב הלב שלה "עולה לסטרטוספרה" גם לאחר עבודות בית פשוטות ביותר. היא קיבלה, כך כתבה, את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שזמין כיום והיא מניחה שיש כמוה עוד אלפי מחלימי קורונה.

היא תיארה באופן מפורט את תסמיני המחלה כאשר אובחנה, את הבדיקות שעברה והטיפול שקיבלה. כמו כן, היא מתארת באופן מפורט את תוצאי המחלה ארוכי הטווח: לא רק קצב לב מואץ ותשישות אלא גם כאבי ראש, קוצר נשימה, רעד, אובדן תחושה בקצות האצבעות, עקצוצים.

היא מתארת תחושה שהקולות סביבה גבוהים ורועשים מדי, האור בהיר מדי. תשע שעות שינה ביום אינן מספיקות לה והשינה קצרה מדי בלילה. למזלה, היא מדווחת, נמנע ממני "ערפול מוח" או בעיות זיכרון וחרדות דמויות PTSD.

היא חזרה לעבוד, אבל רוב שעות היום היא בישיבה משום שכל שינוי במנח הגוף למצב עמידה מחמיר את תסמיני-ה"אפטר 19covid" שלה.

מה שמעניין במיוחד בסיפורה הוא השימוש שעשתה ברקע הרפואי שלה ולאחר שהשתתפה בפורום מקוון בשם Body Politic שבו משתתפים גם מחלימי קורונה שגוררים עימם תסמינים שונים, היא אבחנה את מהות הפגיעה בבריאותה: היא סובלת מדיסאוטונומיה (dysautonomia) – הפרעה במערכת העצבים האוטונומית שזיהום ויראלי מעודד. המערכת העצבית הזאת מפקחת על תפקודים בלתי רצוניים כמו קצב לב, לחץ דם, עיכול וניע מעיים. כאשר היא נפגעת בזיהום, כל התפקודים הללו משתבשים.

הצורה הספציפית של הפרעת הדיסאוטונומיה שלה, מספרת ד"ר קספרסן, נקראת postural orthostatic tachycardia  - תסמונת הטכיקרדיה התנוחתית (POTS) המאופיינת על ידי עליית דופק של כיותר משלושים פעימות במעבר מישיבה לעמידה. את המונח הזה טבע ב-1933 הרופא ד"ר פיליפ לאו (Low) מ"מאיו קליניק" ועם השנים קיבלה שמות נוספים.

בעת הפגיעה במערכת העצבית נמנע מכלי הדם שבקצות הגוף הנמוכים לחזור ללב ולמוח כנגד כוח הכבידה. במצב כזה קצב הלב מוכפל פי שניים ושלושה ויש חסר בחמצן במוח ובחלק העליון של הגוף שמוביל לרבים מאותם תסמיני POTS שעליהם מספרים חולים ומחלימים: סחרחורות, כאבי ראש, קוצר נשימה, כאבים בחזה ואותו "ערפל מוחי".

כאשר אדם עם POTS נשאר במצב אופקי זמן רב, הוא יסבול מתשישות (פאטיג) וגם מרגישות לקול ולאור ושאר התסמינים שהיא עצמה חווה, לצד אי סבילות לטמפרטורות.

POTS איננה בעיה מסכנת חיים אלא אם הסובל מתעלף, מאבד הכרה, נופל לפתע ונפצע קשה בראשו. רמת הנכות שנגרמת משתווה לאי ספיקת לב מוגדש (congestive heart failure) או חסימה ריאתית כרונית (COPD). לפי נתוני "מאיו קליניק", כמחצית מחולי POTS מציגים שיפור מה במצבם ובתסמיניהם לאורך חמש שנים בממוצע. מוקדם עדיין לדעת האם כך יהיה גם לגבי מי שחלה בקורונה.

עד כה אין דרך טיפולית ידועה כדי לרפא POTS אבל ניתן לנהל את התופעה באמצעות תרופות ותכניות שיקום גופני וכן באמצעות התערבות תזונתית.

"העבודה במקצוע שלי כפסיכיאטרית מתנהלת עתה בעיקר כאשר אני בישיבה, באמצעות זום, בהתנהלות יושבנית. אילו דרישות עבודתי היו מחייבות עמידה כמו כירורג או גניקולוג, לא הייתי מסוגלת להמשיך בעבודה כזאת נוכח מצבי. הייתי אז מועמדת לקבלת קיצבת נכות", אמרה. "בימים טובים, קצב הלב שלי נשלט ואינני רועדת ואין לי קוצר נשימה ואז אני יוצאת מחוץ לבית עם מסיכה ואפילו שתיים על פני, מתרחקת מכל מגע עם אחרים, נמנעת מלאכול במסעדות".

דיווחים על מקרים של אנשים שחזרו וחלו ב-covid-19, וייתכן שיש לכך קשר גנטי, מעלים אצלה חשש כי תחלה שוב. "במקרה של מחלה חוזרת אני עלולה להיות חולה במצב חמור יותר מהמצב שבו הייתי בעת שחליתי לראשונה. המחשבות על כך טורדות את מנוחתי. זיהום חוזר מסוג זה נוטה להחמיר את תסמיני ה-POTS ואז יהיה הרבה יותר קשה לנהל את המחלה", ציינה הפסיכיאטרית הניו יורקית.

נושאים קשורים:  תסמינים,  דיסאוטונומיה,  תסמונת הטכיקרדיה התנוחתית,  מחלת הקורונה,  קורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
26.10.2020, 11:36

אני גם חווה סימנים דומים לאחר החלמה מקורונ

אנונימי/ת
26.10.2020, 15:53

לא רק הרופאה הזו אלא כל אזרחי ארה"ב סובלים מתסמונת קשה ומטרידה שנקראת (POTUS (President of the US. אולי תמצא לה תרופה בקרוב.

27.10.2020, 09:01

בסדר, אז יש מיקרים שלח אחד למיליון של איזו תסמונת אימונית או השד יודע מה. יש הרבה יותר מקרים של גייאן-בארה אחרי קמפילובקטר, ואף אחד לא עושה מזה היסטריית המונים, ולא אוסרים על שיווק עופות.

אנונימי/ת
27.10.2020, 12:03

אם לא היתה קורונה להאשים היו אומרים שזה פסיכומטי

אנונימי/ת
31.10.2020, 20:58

שזה מה שאומרים כבר עכשיו לחולי ובעיקר לחולות פיברומיאלגיה...

אנונימי/ת
27.10.2020, 12:04

רק לא מכבי

אנונימי/ת
27.10.2020, 23:23

היה פעם סעיף ליקוי כזה בצה"ל - נוירוֹאסתֶניה