קורונה בישראל

זעם על פתיחת תלמודי התורה: "תכנית הרמזור שבקה חיים"

במשרד הבריאות מאיימים להטיל סנקציות על תלמודי תורה וישיבות הסדר שיפרו את הנחיות הממשלה | בכיר במשרד הבריאות מעריך: "ניאלץ לחיות חודשים רבים מסגר לסגר"

תלמידי תלמוד תורה ברחובות. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

פתיחת תלמודי התורה אתמול, כאשר רבבות בני 13-5 מהמגזר החרדי חזרו ללמוד, בניגוד להנחיות משרד הבריאות והממשלה, העלתה חששות לצד ביקורת קשה מצד בכירים במערכת הבריאות ומומחים המלווים את יישום מתווה היציאה מהסגר. כך מדווח הבוקר (ב') עידו אפרתי ב"הארץ".

"אירוע מדאיג", צוטט בדיווח פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, העומד בראש אחד מצוותי המומחים המלווים את משרד הבריאות בהתמודדות מול מגיפת הקורונה. "אנחנו יודעים שבחברה החרדית, 27% מבחורי הישיבות הם מאומתי קורונה. ההדבקות שם החלו להתפשט בתוך שבועיים מקבוצה זאת בציבור החרדי לגילאים המבוגרים יותר", הוסיף פרופ' סגל.

לדבריו, בסוף אוגוסט הובילה פתיחת הישיבות להתפשטות המגיפה בקרב החרדים – "בגילאי תלמוד תורה שיעור ההידבקות הוא 10% ופוטנציאל ההדבקה בגילאים המבוגרים גבוה מאוד".

בדיווח מצוטט בכיר במערכת הבריאות שאמר: "נראה שניאלץ לחיות חודשים רבים מסגר לסגר. פתיחת תלמודי התורה בניגוד לתקנות מעידה שתכנית הרמזור שבקה חיים לפני שנולדה". עוד התריע מפני היעדר משמעת בקרב תושבי הערים החרדיות והוסיף: "נמשיך לספור את המתים ולטפל במסירות בכל החולים כשלצד זה נחזה גם בטרגדיות אנושיות קשות מנשוא. רק אז אולי נצא מההדחקה ומההכחשה שחלק קטן מהציבור מצוי בהן".

במצב הזה, אמר, "המשמעת העצמית תגבר. יהיה לחץ חברתי מלמטה לנהוג נכון, למנוע התקהלויות מיותרות ולשמור על המבוגרים".

בכיר אחר בצוות לטיפול במגיפות במשרד הוסיף: "במקום לפתוח את הלימודים ביישובים הירוקים ובעיתוי לפי התכנית, פתחו תוך עצימת עין במקרה הטוב מסגרות חינוך בעייתיות באזורי תחלואה נרחבת". הוא התריע: "זה מתכון  להתגברות התחלואה  בקרב גילאי הביניים והמבוגרים ואז להתפשטות התחלואה מחוץ ליישובים האדומים ליישובים סמוכים שבהם רמת תחלואה יותר נמוכה".

אמש פורסם כי "משרד המשפטים גיבש נוהל לשלילת תקציבים ממוסדות חינוך שיפעלו בניגוד לתקנות החירום". בהודעה שפרסם "הדסק החרדי במשרד הבריאות" בראשות האלוף (מיל.) רוני נומה, נמסר: "מוסדות ועמותות שיפרו את ההנחיות ויפעלו בניגוד לחוק מסתכנים בהליך מנהלי או פלילי וכן בשלילת רשיון וביטול תקציבים במקרים המתאימים". הנוהל אמור לחול על מוסדות כמו ישיבות גבוהות וישיבות הסדר.

במשרד הבריאות הבהירו כי הנוהל שגובש כולל גם סנקציות על תלמודי התורה. אלא שכרגע לא ברור מה תהא העילה לכך וכיצד תנוסח משפטית. גם לא ברור אם ניתן בכלל להטיל סנקציות כאלו ובאיזה היקף. ספק אם האיום יתממש כאשר בראש ועדת הכספים בכנסת עומד נציג של מפלגה חרדית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנוסח רפה: "ננסה להיאבק בהחלטה (הנחיה לחברה החרדית שיצאה מביתו של הרב קנייבסקי) אבל לא נוכל לשלוח שוטרים לכל רחוב ולכל מוסד חינוכי".

רוב המוסדות במערכת החינוך החרדית, שבהם לומדים תלמידים בגילאי חמש עד 13, נמצאים בפיקוח חלקי של משרד הבריאות או שכלל אינם בפיקוחו. אלה מונים כ-50 אלף ילדים ועוד כ-10 אלפים לומדים בתלמודי תורה של החסידויות בחסות רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס.

נושאים קשורים:  תלמודי תורה,  מגזר חרדי,  פרופ' ערן סגל,  סגר,  חדשות,  ערים אדומות
תגובות
אנונימי/ת
19.10.2020, 11:31

הזעם קיים אצל אותם אנשים שאינם מבינים לליבו של המגזר החרדי. ובעיקר להנגתו.
אפילו חילונים יודעים שפיקוח נפש דוחה את התורה כולה למעט עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים (יהרג ובל יעבור) ולכן מתפלאים מדוע ההתעקשות על תלמודי תורה, ישיבות ותפילות בבתי כנסת.
המציאות מעט יותר מורכבת
בקרב המנהיגים הרוחניים קיים חשש, שאם לא ילכו לישיבות הם עלולים להתעניין פתאום בדברים אחרים (הרי המידע נגיש מאוד), במקום ללכת לבית כנסת בשבת הם עלולים לראות שיש דברים אחרים שאפשר לעשות. ואז עלולה להיות התרחקות מהדת ואובדן הכוח של הרבנים. אחרי שגם נולדים ילדים זה הופך להיות מאוד מסובך ואנשים יעדיפו להמשיך באותו אורח חיים. זה גם מה שעומד מאחורי ההתנגדות לגיוס (התערבבות עם חילונים).
זה גם מה שעומד מאחורי ההתעקשות בנוגע לחתונות. חשוב לחתן אותם מוקדם בטרם יתחילו אצלם הרהורי כפירה.
בנוגע לתלמודי תורה - כיוון שההורים משלמים כסף, אם לא יפעלו הם לא ישלמו, וזאת פגיעה כלכלית.
ברגע שמבינים מה עומד מאחורי זה, קל להבין מדוע ההתנהגות של המגזר החרדי מאוד הגיונית (מבחינתם) ומדוע אין להם אפשרות אחרת. ואין מה לכעוס.

אנונימי/ת
19.10.2020, 15:30

מדהים איזה ריכוז של שטויות.
הסיבה מאוד פשוטה הסיכון מהנגיף לא מוגדר כסיכון ממשי ועל זה יש הסכמה בינלאומית של אלפי רופאים ומדענים מהשורה הראשונה כפי שהתפרסם גם פה באתר.
מבחינתם אין סיבה להפסיק את הלימוד לאורך זמן ממושך כל כך.
אצלם התורה היא יסוד החיים של היהודי

אנונימי/ת
19.10.2020, 15:39

אצלם התורה היא יסוד החיים של היהודי
ואצל הדמוחרטים זכות ההפגנה היא יסוד החיים
לבעלי העסקים הכסף יענה את הכל, גם את הבריאות

בקיצור כל אחד וציפור נפשו
רק את החרדים צולבים בטהרניות צדקנית
מצאנו את השעיר לעזעזל, את היהודי המסריח מפיץ המחלות

אני בכל אופן גאה להיות בצד המושפל והצודק ולא בצד האנטישמי עם יתר צוררי ישראל בכל הדורות

אנונימי/ת
19.10.2020, 16:57

הנגיף לא מוגדר כסיכון ממשי?
אני אשמח לראות את ההסכמה הבינלאומית שאתה מדבר עליה.
זה לא נגיף שמסכן את האנושות באופן גלובלי, אבל לאדם הפרטני בהחלט יש בו סכנה.
אצל בעלי עסקים זה לא ציפור נפשם , זה מטה לחמם. נכתב גם שאם אין קמח אין תורה (וגם אין איך לגמור את החודש). השכירים מקבלים דמי אבטלה. העצמאים הקטנים במצב קשה. אין להם שום בעיה לשתף פעולה כאשר הם מקבלים תמיכה כלכלית.
וכשמישהו מנסה לבטל טענה במשפט - איזה ריכוז של שטויות - בפרט שהוא לא מביא שום נימוק מבוסס, זה רק מחזק את הטענה.
ההגיון שאתה מפגין בהחלט משתלב עם האוקסימורון של המשפט - גאה להיות מושפל...

אנונימי/ת
19.10.2020, 17:10

הנגיף בעל אחוזי הסיכון למוות 0.05% מתוך הנבדקים, הוא מהמגפות הפחות קטלניות שידעה האנושות לדורותיה. ואין חולק שלולי התקשורת והתהודה לה זכה הנגיף, לא היו נעשים המאמצים למניעת המחלה כפי שהם נעשים.
וזה יפה לטעמי, זוהי מוסריות סוציאלית נהדרת למען טובת הקשיש והחלש, בעלי הסיכון המוגבר.
רק מה, אנשים שאינם מבינים את המשפט "גאה להיות מושפל" לא טעמו טעם אידיאולוגיה, לא מסרו את עצמם - כולל נפשם וגאותם, למען מטרה נעלה כלשהי.
כי אם היו עושים זאת, היו מבחינים בטעמה האמיתי של גאוה, גאוה פנימית של צדקת הדרך.
וזוהי הגאוה היפה, של "מנהלי הסיכונים" בצה"ל, המקיימים אימונים מבצעיים בעת הזאת למרות לקיחת הסיכון הנגיפי, כי אפשר וניתן ליטול שיקול דעת כשצריך.

אנונימי/ת
19.10.2020, 17:24

לזרוק מספרים כל אחד יכול. אנא הווה ביסוס לכל שהתמותה היא 0.05% כי הנתונים המפורסמים מראים על אחוז גבוה יותר. וזה לפני שדברנו על פוסט קורונה.
ניהול סיכונים כמובן שצריך לעשות. כך לגבי צהל וגם לגבי צוותי רפואה, וכך לגבי כל דבר שיש בו סיכון אוביקטיבי שניתן לכמת אותו.

אנונימי/ת
19.10.2020, 18:15

כל אחד יכול לפתוח את אתר משרד הבריאות ולראות שמס' הנפטרים הכולל הוא 0.7 מסך החולים. (כל אחד יכול לראות גם, שהסיכוי של גילאים 0-19 למוות שואף ל-0)
היום פורסם פה דוח מיוחד מ JAMA https://doctorsonly.co.il/2020/10/209248/
שמורה על מספרים הנמוכים מ 0.5%

אנונימי/ת
19.10.2020, 19:22

כל אחד יכול לקרוא אבל צריך גם לדעת להבין את מה קוראים. הקישור שהבאת מדבר על פטירות לאוכלוסיה, ולא פטירות לנדבקים, ולאחר השיעור הוא נמוך יותר.
אחוז הנפטרים בישראל הוא קצת פחות מאחוז (אני דווקא יודע על 0.8% אבל לא נריב על ההבדל) וכפי שבעצמך נוכחת לראות עכשיו הוא שונה ממה שציינת קודם. בעולם מדובר על 3.5% בערך.
זו לא המחלה הכי קטלנית שיש אבל זו לא מחלה שניתן לזלזל בה ביחוד כשאין חיסון וכל האוכלוסיה מוגדרת עלילה. (1% זה אומר בערך 90,000) .
בצעירים מתחת לגיל 19 הסיכון אכן מאוד נמוך, אבל גם אנשים בני 40, 50, ו 60 הם אנשים עובדים ששנים פוריות לפניהן.

20.10.2020, 00:56

המספר 0.05% הוא בהחלט נכון ביחס לאוכלוסיה החרדית, שחוליה הינם צעירים יותר ונפטריה הינם מועטים ביחס לשיעור החולים (ולהערכתי שואף ל 0.03). לגבי הקישור שהבאתי -אכן הוא איננו נותן את האינפורמציה.

אנונימי/ת
20.10.2020, 14:00

על ההתבכיינות החרדית - הציבור החרדי הפרזיט חלב את המדינה במשך כל השנים ועכשיו כמפיץ הנגיף הראשי הוא כבר מסכן את חיי הפרה.... תשאירו עליהם את הסגרים, בתוך יישוביהם זכותם להדביק, להידבק ולמות כרצונם, ועל הדרך לשפר את האיזון הדמוגרפי במדינה, ובכלל יש להם הרבה ארגונים ועמותות משלהם שיטפלו בהם בכיף כמו הצלה, יד שרה וכמובן בסוף... זק"א, תנו לטבע לנצח את החושך, גם אם זה לא הפתרון הסופי, לפחות אנו בדרך.

אנונימי/ת
20.10.2020, 14:11

האיש שרוצה לחדש את 'הפתרון הסופי', משוכנע שהוא מייצג את האור.
מדהים.

20.10.2020, 16:49

תחליפו את המילה חרדי במילה יהודי וישר לעמוד השער של דער שטרימר 1933.
מסופקני אם הוא יהודי. הרבה שקוצים עלו לפה ב-1991.

אנונימי/ת
21.10.2020, 11:32

קשה לאמין שאתה רופא
כנראה קנית תעודה

אנונימי/ת
19.10.2020, 21:06

נ.ב. אחרי כל הרעש, מרבית תלמודי התורה עדיין סגורים:
תלמודי התורה של החינוך העצמאי, הספרדיים של ש"ס, החסידיים של גור (הענקית) וקרלין, והליטאים ששואלים לדעתו של רבי גרשון אדלשטיין, שדעתו ממש לא נוחה, בלשון המעטה, מההתרחשויות.

אנונימי/ת
19.10.2020, 21:21

אשריכם תלמידי חכמים. יותר תורה=יותר בריאות. מדינת ישראל קיימת בזכות לומדי התורה.

אנונימי/ת
19.10.2020, 22:35

רק שלילת תקציבים וגירוש מהממשלה יחזירו את השד החרדי לבקבוק וינתקו אותו מעטיני הפרה החילונית . חילונים תתעוררו הם הורגים אותנו עם עבודת האלילים והרבנים שלהם

אנונימי/ת
19.10.2020, 23:25

"הריסת בתים וגירוש מהארץ" איך השמאל נהיה כל כך אוהב אדם כשזה מגיע לחרדים.

אנונימי/ת
20.10.2020, 00:08

למיטב ידיעתי כל חרדי שמשלם 1000 ש"ח במכולת הרי ש170 ש"ח נכנסים לקופת האוצר האם אלו עטיני הפרה החילונית הנ"ל?

אנונימי/ת
20.10.2020, 09:46

למגיב ששכח את כללי המשחק הדמוקרטים : אי אפשר לגרש מפלגות חרדיות מהממשלה. מה שאפשר הוא להחליט שלא ליצור איתם קואליציה בדומה למה שעושים עם המפלגות הערביות. הסיבה שזה לא קורה היא שכיסאולוגיה גוברת על אידאולוגיה.
ולאותו אחד שעשה את החשבון במכולת: תחזור על לימודי אחוזים ביסודי. על כל 1000 שקל שמשלם אדם משלם במכולת, 145 שקלים עוברים לקופת המדינה.

20.10.2020, 12:48

מרבית ההכנסות של המדינה ממס הכנסה מגיעים מהעשירון העליון.
ובעשירון העליון חלקם של החרדים זהה לחלקם של החילונים.
במקום להתבכיין על החרדים שלא משלמים מס הכנסה (כאילו שיש לי נקודות זיכוי מיוחדות בגין חרדיותי), תעזרו להם להתפתח.
יש היום אלפי נשים שעובדות בהייטק, מרוויחות לא רע ומשלמות מס הכנסה.

20.10.2020, 12:49

הערבים משלמים הרבה פחות מס הכנסה, הנשים שם לא עובדות בכלל והגברים מרמים
ובכל זאת המוצץ הזה של "לא משלמים מס הכנסה" לסתימת פיות משמש משום מה רק בויכוחים עם חרדים.

אנונימי/ת
20.10.2020, 13:39

1000*0.17=170 או שאתה לא יודע חשבון או שאתה לא יודע כמה זה המע"מ

אנונימי/ת
20.10.2020, 13:48

מסתבר שגם לאחר שאמרתי לך את התשובה הנכונה לא הצלחת להבין את הטעות.
כשאתה קונה מוצר במכולת מחירו כולל מס ערך מוסף. אז אם אדם שילם 1000 שקלים במכולת (שזה צעד לא חכם כשלעצמו, כי סביר להניח שהיה יכול להשיג את סל המצרכים במחיר זול יותר באחת מרשתות השיווק) המעמ כלול. כדי לדעת איזה מהסכום הזה המוכר העביר למדינה יש לחלק ב 1.17 ולא להכפיל ב 0.17.
מקווה שעכשיו הבנת, ואם עדיין לא, אמור לי היכן הקושי שלך, ואשמח להסביר שוב.

אנונימי/ת
20.10.2020, 15:16

מהיכן הבאת את הנתון המופרך שחלקם של החרדים בעשירות העליון זהה לחלקם של החילונים.
מבט בגרף המתאר את התפלגות המעמדות במגזרים השונים מראה את שזה רחוק מהאמת (מה שמאוד הגיוני).
https://machon.org.il/wp-content/uploads/2019/07/d7a0d799d7a6d794-d7a7d79cd799d7a0d7a8-d7a7d7a1d799d7a8-d7a2d795d7a0d799-d795d797d795d791d795d7aa-d791d797d791d7a8d794-d794d797d7a8d793.pdf

20.10.2020, 16:38

הטבלה שהבאת לא רלוונטית, משום שהיא בודקת רמת הכנסה לנפש במשק בית.
משפחה חרדית עם עשרה ילדים תרד למטה בטבלה אפילו שהיא חיה ברמה טובה.
משום שלגדל 10 ילדים כמעט ולא יקר יותר מלגדל 1-2 וכלב.
שורה תחתונה חרדים מחזיקים דירה בבעלותם מגיל צעיר בהרבה ממקביליהם החילונים
מילונרים חרדים מפורסמים: יצחק מירילשווילי, דן גורטלר, זיקי בר

אנונימי/ת
20.10.2020, 17:01

זה שיש מיליונרים חרדים זה לא אומר שהם עשו את ההון שלהם בארץ ושילמו מסים לישראל (כולל היצחק מירילשווילי שהזכרת).
כיוון שבחול המדינה לא תומכת בחרדים, הם צריכים לעבוד כדי להתפרס, וחלק מהם מתעשרים. אין בכך שום סוד.
הם כן נותנים תרומות , מה שעוזר כנראה להרבה חרדים להחזיק דירה בבעלותם מגיל צעיר.
וגם בין החרדים לא לכולם יש עשרה ילדים, ובאופן כללי הקורלציה שלילית בין מספר ילדים להכנסה, כך שמאוד סביר שאלה שכן נמצאים למעלה יש להם דווקא פחות ילדים. ואם כבר הזכרת ילדים , אז יותר ילדים זה גם יותר נקודות זיכוי במס הכנסה. וכמובן שכמו אצל המגזר הערבי, גם אצל החרדים המון עבודה בשחור.
מיותר לציין שלא הבאת שום נתון שמגבה את האמירה המופרכת שלך על חלקם של החרדים בעשירון העליון שזהה לחילונים.

20.10.2020, 17:26

חרדים מחזיקים דירות בבעלותם מגיל צעיר בגלל התנהלות כלכלית נבונה שלהם ושל הוריהם.
אף תורם מחול לא תורם דירות לבני הארץ.
תתפלא אבל בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית ברמת החיים בחברה החרדית. למעשה חלק גדול מהמימון של עולם התורה מגיע היום מהחרדים בארץ ולא בחול.
תביא מקור על חלקם המשוער של החרדים בהכנסות המדינה ממיסים מכל סוג (גם מרכישה של דירות, תשלומים למנהל מקרקעי ישראל בדירות חדשות, גם ממעמ וגם ממס הכנסה. אני בינתיים אחפש את הנתון המדובר.
אני לא מכירה את הקורלציה שלך. אנחנו למשל מכניסים כ-30 א בחודש, כשמחלקים במס' הנפשות בבית אנחנו ממוקמים אי שם למטה בעשירון שני. אבל באמת חיים יפה מאד (כמובן יחסית לאורח החיים הצנוע שמקובל בחברה), תורמים כל חודש כ-6000 שח (יש מצווה לתת 10-20% לצדקה ותורה), וחוסכים בדרך הכל מעל 10,000 בחודש שח לדירות שניתן לילדים בבוא היום. האם אנחנו עניים? לפי הלמס כן. אבל באמת לא. כמונו יש הרבה משפחות, בפרט אם אחד מבני הזוג עובד בהייטק.

אנונימי/ת
20.10.2020, 17:46

לגבי הכנסה ממס הכנסה - מרכז טאוב סוגר את הסוגיה (וכאן מדובר למשק בית , אז זה מנטרל את הילדים)
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3727156,00.html

לגבי מעמ, לא ראיתי פירוט, אבל בהתחשב במה שאת אומרת שחרדים חיים בצנעה יותר, אין שום סיבה להניח שההוצאה שלהם לנפש תהיה גבוהה יותר משל חילוני. אם כבר להפך. החילונים מבזבזים יותר ולכן ישלמו גם יותר מעמ.
לגבי דירות - לא מכיר נתון לאף כיוון, אבל כולם צריכים לגור. זה נכון שאצל הרבה חילונים יש מעבר ביניים של שכירות. אבל צריך להשוות לא רק את מספר הדירות, אלא גם את ערך הדירות. בישובים חרדים רבים ערך הדירות נמוך יותר.

20.10.2020, 18:33

אתה מוכיח את הבורות שלך מתגובה לתגובה.
הדירות באזורים החרדיים יקרות מאד!
כל אזור ש'מתחרד' משמעו זינוק של המחירים
(פונקציה של ביקוש והיצע)

אנונימי/ת
21.10.2020, 07:41

מה שאת מוכיחה שוב זה חוסר הבנה (או ניסיון להטעות - עדיין לא החלטתי).
חילונים משלמים יותר על דירות מאשר חרדים בממוצע. זו עובדה.
עדיין התופעה שאמרת קיימת , והיא לא סותרת. זה קורה כאשר חרדים מתחילים לקנות דירות בשכונות/ערים *חילוניות*. בשלב מסוים התושבים מזהים התחרדות של השכונה ומנסים לברוח כל עוד נפשם בם. וזה באמת תלוי מה גובר על מה. כי כשחילונים מנסים לברוח משכונה, חילונים אחרים לא ירצו לקנות בה, אלא רק חרדים. אם יתמזל מזלם ומדובר בקבוצה מבוססת עם כוח קניה גדול , ייתכן שלפרק זמן מסוים תהיה עליה במחירי הדירות מהסיבה שאמרת שהביקוש יגבר, ומחירי הדירות יעלו.
מה ששכחת שאותם חילונים שמוכרים את הדירה לא יעברו לרחוב. הם ירצו לגור בשכונה חילונית אחרת. וזה אומר הגדלת הביקוש לשכונות חילוניות שהמחירים בהם גבוהים יותר.
אז בשורה התחתונה שתי התופעות יכולות להתקיים במקביל: התחרדות תגרום לעליה במחירי הדירה, ועדיין חילונים בממוצע ישלמו יותר על דירות.

20.10.2020, 11:58

ההשוואה החרדית לעניין ההפגנות היא נפלאה, וגורמת לסוג של "הסטת-אש". אקדים ואומר שאני דווקא מאמין בחשיבה של ראשי היהדות החרדית ש"גזרה" זו (Covid-19), אינה בסדרי-גודל של המבול. הרוב הגדול יבריאו, ואין כל סיבה לעצור את כל גלגלי-העולם על-מנת למנוע את ההתפשטות ומותם של החלק הקטן, שרובם המכריע בגיל ובמצב שביר שעלול לגרום למותם מכל סיבה אחרת. ברם הוויכוח האידאולוגי כאן הוא מעבר לקורונה. הוויכוח הוא בעניין הסמכות - אצל החרדים בעיקר (ובמידה פחותה אצל דתיים אחרים), ישנה סמכות עליונה יותר מסמכות המדינה, החוק התורני הוא שמכריע, ובעלי הסמכות הדתית הם ורק הם קובעים את ההתנהגות. אצל החילוני הסמכות היא בידי החוק והמדינה, גם אם אין הדבר מוצא חן בעיניו.
החילוני שעובר על החוק והתקנות יודע שהוא מסתכן בקנס, והוא איננו ממומן על-ידי המדינה על-מנת לעבור על החוק. תלמודי-התורה החרדים בישראל ממומנים על-ידי המדינה, לפחות בסדרי-הגודל של בתי-הספר, והישיבות לפחות בסדרי-הגודל של האוניברסיטאות. אבל במשבר הנוכחי בתי-הספר נשארים סגורים, ו20% מתלמודי-התורה נפתחים. האוניברסיטאות סגורות זמן רב, אבל הישיבות פעילות.
ולא יעזרו ההסברים, הנתונים ממשיכים להראות שההדבקה, וכן גם התחלואה הן גבוהות בהרבה במגזר החרדי, מאשר כל המגזרים האחרים (כולל המגזר הערבי).
בדרך כלל נהוג לומר שאין השוואה משום שהמגזר החרדי הוא עני יותר ולכן צפוף יותר. זה נכון אבל נובע מאותו עיקרון בסיסי - יש ציווי גבוה יותר מהצורך הקיומי הבסיסי והפרנסה - המביאים לתכנון משפחה. ואגב ציווי זה הוא בחלק גדול מהמקרים גבוה אפילו מפסיקות הרבנים (שלושה ילדים מספיק לצורך קיום המצווה), והוא נטוע עמוק בתוך התרבות החרדית - מה שמבטיח עוני נצחי, ויתר רגישות לתחלואה מידבקת.
ובסיפא - דעה אנונימית אינה מצדיקה להגיב לתגובה. אינך יודע למי אתה מגיב, זה יכול להיות גם יחצ"ן מכל סוג שהוא...

אנונימי/ת
20.10.2020, 12:27

דבריך ברובם נכונים, אך יש לך כמה אי דיוקים.
תלמודי התורה ממומנים באופן חלקי על ידי המדינה ולא כמו בתי הספר שממומנים באופן מלא. זו אחת הסיבות שהחליטו לפתוח אותם , אחרת ההורים יפסיקו את המימון.
מצוות פרו ורבו היא הבאה לעולם של בן ובת. לכן יש שקיימו אותה עם הבאת שני ילדים לעולם, ויש שלא קיימו אותה עם הבאה של 4 או 5 צאצאים. ויצא לי להכיר דתיים (לא חרדים אמנם) שאחרי הילד הרביעי או החמישי מאותו מין - החליטו לוותר על קיום המצווה. מה שאומר שגם קיום מצוות זה בעירבון מוגבל בהתאם למה שמסתדר.

20.10.2020, 12:45

יש גם מצוות "ולערב על תנח ידך" כמו שנאמר במשלי: בבוקר זרע זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע איזה יכשר.
זו הסיבה הדתית שהחרדים מביאים לעולם יותר מהבן והבת הנדרשים באופן מינימלי לקיום חובת פרו ורבו

אבל מלבד סיבה דתית יש הבדל ערכי. גידול ילדים הוא חוויה עצומה. חיוך וחיבוק של ילד נותן כל כך הרבה כח ושמחה.
החרדים פשוט מכורים לעניין. מיד כשמסיימים את שלב הפריון מגיעים הנכדים, לא משעמם.
החילונים האומללים נאלצים להסתפק בכלב
___________________________________________
לגבי מימון מוסדות החינוך - המוסדות לבנות מתוקצבים אבל של הבנים מתוקצבים חלקית בלבד (כ-40% ברוב המקרים, לפעמים פחות).
ההורים משלמים בממוצע 350 שח לראש
הסיבה שתלמודי התורה נפתחים היא לא בגלל התשלום (אנחנו משלמים גם כשיש למידה מרחוק, ובכלל - 12 השיקים כבר אצל ההנהלה מתחילת השנה),
אלא כי לימוד התורה הוא ערך עצום, ובפרט אצל ילדים ונוער.
מוסדות החינוך לבנים מאז קום המדינה לא שבתו אפילו פעם אחת.

אנונימי/ת
20.10.2020, 12:57

שלושת בניי בלעה"ר לומדים בת"ת שהינו מוגדר כמוסד פטור שזה אומר 25% אחוז תקצוב מהמדינה ביחס לחינוך ממלכתי

אנונימי/ת
20.10.2020, 13:11

מצוות לערב אל תנח ידך הייתה באמת רלוונטית לתקופת המקרא שתמותת התינוקות הייתה בשמיים. דברים השתנו, ודווקא בישראל תמותת התינוקות הנמוכה בעולם.
זה מעניין לומר שהחרדים מביאים יותר ילדים כי הם פשוט מכורים לכך. הייתי מצפה שאם זו הסיבה, שיעור הפריון אצל החרדים לא היה מושפע מגובה הקצבאות. אבל דווקא מסמך של ביטוח לאומי מראה ההפך - דווקא אצל הנשים היהודיות הלא חרדיות הייתה השפעה לגובה הקצבה, בעוד אצל החרדיות הייתה השפעה. כנראה שהאידיאולוגיה מסתיימת במקום בו הכסף התחיל.
https://www.btl.gov.il/Publications/research/Documents/mechkar_101.pdf
לגבי מימון מוסדות החינוך - הוא חלקי כמו שכתבתי בתגובה לגל יום טוב. אין לנו ויכוח בעניין. המחאות ניתן לבטל. ואם ההורים ידעו מראש למשל שלמשך תקופה ממושכת לא יהיו לימודים , גם אם לא כולם, חלקם בהחלט יכול להפסיק את המימון. ולגמרי בצדק! 350 שקלים לראש לחודש זה לא מעט. ואם יש 3 ילדים בגיל המתאים- שזה לא נדיר, יכול להגיע למעל 1000 שקלים לחודש. סכום משמעותי לכל הדעות. תודה שחזקת את דברי.

אנונימי/ת
20.10.2020, 13:55

לגבי עלות החרדים למדינה צריך גם לשקלל את אחוז החרדים בבתי כלא (שואף לאפס) וכן תקציבים לתקשורת ולספורט וכדו' שחרדים לא נהנים מכך.

20.10.2020, 16:47

ההשפעה היא מסיבות אחרות של ימיאת נשים לעבודה (אולי גם בעקבות הקטנת נקצבאות) וממילא ההפרש הממוצע היום בין ילד לילד הוא כשנתיים, ולא שנה.
גם הדור הקודם היה נחוש לנקום בהיטלר, היום זה קצת שונה
בכל אופן הממוצע הוא מעל 7 ילדים במשפחה, וזה גבוה בכל קנה מידה ובבודאי אי אפשר לומר שקצבה בסך 150 ש"ח מהוות תמריץ.
לגבי תשלום שכר לימוד - אכן ככה. ההוצאה על חינוך הבנים מהווה את אחד הסעיפים הכבדים בתקציב המשפחתי. יש מקומות שנותנים הנחות עבור אחים או משפחות עניות.
בישיבות הסכום עולה לכ-900 ש"י בחודש, אבל זה כולל תנאי פנימיה.
בכל אופן אף אחד לא מבטל שיקים משום שכשיש סגר מתנהלת למידה מרחוק באמצעות טלפונים.
לערב אל תנח ידך זה לא רק מי יחיה ומי ימות, אלא גם מי יעשה לך נחת, מי יהיה תלמיד חכם וכו
כמובן שזו לא הסיבה העיקרית. אני חושבת שמה שבאמת עומדת מאחורי הפריון הגבוה זה לא הלכה זו או אחרת אלא פשוט אמונה עזה בקדושת החיים.
תחושה שיש לנו מסורת עתיקה מאד וחשובה מאד מאד ועדיף שיהיו כמה שיותר חיילים שיעבירו אותה הלאה לדורות הבאים.

אנונימי/ת
21.10.2020, 10:26

צדק מי שאמר ששבתי כלא יש מעט מאוד חרדים. ככה זה שפונים לרב במקום למשטרה.
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5535905,00.html

אנונימי/ת
21.10.2020, 13:32

משום מה במגזר הערבי שגם שם לא רצים למשטרה על כל סיפור, יש פשיעה יותר גבוהה מבמגזר הכללי, מה שאין כן בציבור החרדי,

אנונימי/ת
21.10.2020, 13:35

עיין ערך רצח נשים שקרה בבאר שבע ובקריות ולא בבני ברק ובמודיעין עילית, מעניין שאף כלי תקשורת לא עשתה תחקיר למה אין רצח נשים במגזר החרדי שאותו הוא מגדיר "מדיר נשים".

אנונימי/ת
21.10.2020, 13:51

אישה על פי ההלכה שקולה לרכוש (לפני החתונה רכושו של האב, לאחר החתונה רכושו של בעלה). אין סיבה שאדם יחבל ברכוש של עצמו.

21.10.2020, 21:19

עוד גאון אנונימי. משלשל והולך.

21.10.2020, 21:19

דרמה בינלאומית: מדענים הוכיחו שהקורונה מדבקת גם דרך האינטרנט
יו"ר ארגון הבריאות העולמי תאודרוס אדהנום גברהיסוס, כינס הבוקר מסיבת עיתונאים דחופה שהתקיימה דרך ה'זום' בהשתתפותם של מאות עיתונאים מכל רחבי העולם, והודיע כי מדענים העובדים עם הארגון בדקו ומצאו כי נגיף הקורונה מדבק גם דרך האינטרנט.

"ההפתעה היתה גדולה, אבל זה הוכח מדעית בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים", אמר גברהיסוס, "איתרנו עד כה כמה מאות של מקרי הדבקה שאירעו דרך הרשת". לדבריו: "חלק מהנדבקים פיתחו תסמינים לאחר שנחשפו לנגיף שנשלח אליהם בדואר האלקטרוני.

אחרים נדבקו כשגלשו באתרי החדשות, ויש לנו גם כמה מקרים של אנשים שנדבקו בשעה שנכנסו לאתר של קופת החולים שלהם, כדי לבדוק תוצאות לבדיקות שעשו, ובעצם נדבקו בנגיף בגלל שבאותה עת נכנסו גם חולי קורונה לאותו האתר, כדי לבדוק את התוצאות לבדיקות הקורונה שעשו".

גברהיסוס הוסיף כי הארגון מגבש בשעה זו רשימת הנחיות, כיצד יש לנהוג מעתה ברשת האינטרנט, והבהיר כי על אף שהרשימה עדיין לא גובשה באופן סופי, ההמלצה המרכזית צפויה להיות הפסקה מוחלטת של השימוש ברשת למשך שבועיים לפחות, כשבזמן הזה יבוצעו בדיקות במחשבים שיחוברו לרשת בתנאי מעבדה, על מנת לבחון את דרכי המניעה או הפחתת הסיכוי להידבקות בנגיף.

דקות אחדות לאחר הודעתו הדרמטית של גברהיסוס הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על כינוס דחוף של קבינט הקורונה, לצורך השבתה מלאה של רשת האינטרנט בכל רחבי המדינה, בהתאם להנחיות הצפויות של משרד הבריאות.

כל עובדי המדינה קיבלו הוראה לצאת מהמשרדים להתרחק מהמחשבים שהיו מחוברים לרשת, ובימים הקרובים יגיעו צוותים של מד"א ושל פיקוד העורף, כשהם עטופים בחליפות הגנה, על מנת לאסוף את המחשבים ולהעביר אותם לחדרים אטומים, כדי להוריד את סכנת ההדבקה למינימום האפשרי.

"זאת תקופה לא קלה ולא פשוטה", אמר ראש הממשלה בהצהרה הקצרה שמסר לעיתונות: "האינטרנט הפך להיות חלק מאוד מרכזי וחשוב בחיים של כולנו. אנשים רבים יאבדו את כל כספם בגלל השבתת הרשת. רובכם לא תרוויחו שקל בחודש הקרוב בגלל הכאוס והבלגאן שיווצר, אני יודע שאנשים רבים יפסידו תורים לניתוחים, חלקם אולי ימותו, אסירים שהגיע זמנם להשתחרר מהכלא יצטרכו להמתין עד לחידוש הרשת והעברת הצווים שנותרו כלואים בתיבות הדואר האלקטרוני, אבל אין ברירה, נגיף הקורונה מסוכן מאוד לאנשים בקבוצות הסיכון, ואנחנו עדיין ממתינים לחיסון שאמור לקבל אישורים סופיים ממש בשבועות הקרובים".

נתניהו הוסיף כי הוא גאה באזרחי המדינה ששמרו על הכללים עד כה, וציין כי אם יתברר שישנם אזרחים שעוקפים את התקנות ומשתמשים באינטרנט, הוא לא יהסס להטיל סגרים מקומיים בערים אדומות שבהן השימוש באינטרנט יהיה נפוץ יותר.

סיכוי לא קיים

מה הסיכוי שהתרחיש, הדמיוני כמובן, שכתבנו עד כה יתרחש בפועל? ברור שהסיכוי אפילו לא אפסי. הוא פשוט לא קיים. לא רק בגלל החלק המדעי, והעובדה שנגיפים אינם יכולים לעבור דרך הרשת.

אלא גם, ואפילו בעיקר בגלל שאי אפשר להשבית את רשת האינטרנט. זה לא מציאותי. החיים של כולנו תלויים בה, ברשת. איך נוכל לחיות בלעדיה? נכון, אפשר לוותר על הווצאפ?… על הזום, לא באמת…

אבל איך אפשר לסגור את העברת הדואר האלקטרוני? איך אפשר להתנתק מכל המחשבים בעולם למשך שבועות ארוכים? הכל יקרוס!!!
הבנקים, בתי החולים, הצבא, המשטרה, הממשלה, הכנסת, חברת החשמל וחברת 'מקורות'. כולם יקרסו בתוך רגע, אם ננתק אותם מרשת האינטרנט. שלא לדבר על כך שהחיים שלנו יהיו קשים מאוד בלי כל מה שהתרגלנו לעשות דרך האינטרנט.

אבל הוא מדבק, זה מסוכן.

נכון, גם אם נניח שהקורונה אכן מדבקת דרך האינטרנט, עדיין כולנו מבינים שנצטרך להתמודד עם זה, לחיות לצד הנגיף, להשתדל לשמור מרחק מהמחשב והסמארטפון, להשתמש בו רק בעת הצורך לאחר עטיית מסכה וכפפות, אבל אי אפשר באמת לעצור את האינטרנט. הציבור לא ישלים עם צעד כזה בשום פנים ואופן!!!

התורה הקדושה לעומת (ולהבדיל אלף אלפי הבדלות) האינטרנט

אנחנו שומעים בתקופה האחרונה לא מעט התקפות מילוליות, ולמרבה הצער גם פיזיות פה ושם, על הציבור החרדי. איך אתם לא מבינים שצריך לסגור את הישיבות, באיזו חוצפה אתם מעיזים לפתוח את תלמודי התורה , למה אי אפשר לא ללמוד תקופה של כמה חודשים? רגע רגע… ואם זה היה להתנתק מהאינטרנט, הייתם מבינים שזה בלתי אפשרי? אז אצלנו הניתוק מהתורה הוא בלתי אפשרי.

התורה היא החמצן של העם היהודי. ללא חמצן אין חיים!!

אנחנו מחוברים אליה כבר אלפי שנים. עוד הרבה לפני שהמציאו את החשמל, ואת המחשב, ואת האינטרנט ואת הסמארטפון.

כשסטיב ג'ובס עוד לא חשב להיוולד, הסבים שלנו חבשו את ספסלי בית המדרש ולמדו תורה בתנאים קשים מאוד, בקור האירופי ותחת רדיפת השלטונות במדינות השונות.

אפילו בגטו ורשה, בזמן המרד, כשבחוץ שרקו הפגזים, ובין הבניינים הנטושים הסתובבו להם נאצים מרושעים עם כלבי גישוש שחיפשו אחר יהודים נוספים לצורך השמדתם, תלמידי הישיבות שהצליחו לשרוד עד אז, ישבו במרתפים והגו בתורה, בחבורה, שמעו שיעורים מהרב, התפלפלו זה עם זה, ולאחר מכן התגנבו בחשאי החוצה, כשהם יודעים שבכל רגע הם עלולים לספוג פגיעה של כדור עופרת שיירה בהם חייל נאצי.

ואז באה הממשלה ומחליטה שבגלל נגיף הקורונה, יש לסגור את הישיבות.

מדובר בחוסר הבנה מוחלט של מהות לימוד התורה עבור העם היהודי. לפתוח את בתי העסק הם מתירים, כי אי אפשר לעצור את הכלכלה, ולסגור את הישיבות ממהרים, כי "לא יקרה כלום אם כל אחד ילמד מהבית". ההיפך הוא הנכון. קודם הישיבות!!! קודם החמצן היהודי!! רק לאחר מכן, אם מצב התחלואה יאפשר זאת, אפשר לדאוג גם לדברים אחרים.

אתם לא חייבים להסכים עם הדרך שלנו, אבל אתם כן חייבים להבין אותה, להפנים עד כמה הדרך הזאת חשובה לנו, עד כמה ההיפרדות מהישיבות ומלימוד התורה היא בלתי אפשרית מבחינתנו. אם מקבלי ההחלטות יבינו את זה, אין ספק שכל הגישה שלהם תשתנה. היחס שלהם יהיה אחר, ובמקום להטיח קללות וגידופים, במקום להסית את ההמונים, הם יבינו שיש כאן משהו עמוק יותר, חשוב הרבה יותר. אולי הם ינסו לבוא לקראת, לגבש מתווים ולחפש דרכים, כדי לאפשר את המשך קיומו של עולם התורה, בלי לנסות ולעצור אותו, אפילו לא לרגע אחד.