דעות

להיפרד לשלום מהפרויקטור ולמנות במקומו איש ארגון וניהול – לא רופא

ניהול דו-ראשי כושל של המאבק בקורונה, צעדים הכרחיים שננקטו באיחור רב, הוראות לא ברורות ותכנית רמזור בלתי שוויונית - כיצד בכל זאת ניתן הפעם להתגבר על משבר הקורונה הרפואי, הכלכלי והחברתי?

"הסיבה העיקרית למצב כאוטי זה היא ניהול דו-ראשי כושל, המלווה ב'רופאים מנהלים'". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

לצערי הרב, אשר יגורתי וצפיתי קרה. ניתן היה למנוע את התפשטות הקורונה בגל השני, לו היינו פחות נמהרים, פזיזים ונלחצים והיינו מטמיעים את התהליך שהצעתי בשני מאמרי הראשונים.

סגר כללי לקורונה שאנו מצויים בו כעת הוא כורח המציאות והכרחי לקטיעת התפשטותה, אך כדי להשיג הצלחה ההוראות לציבור חייבות להיות אחידות, הגיוניות ונהירות. חובת הציבור להקפיד על יישומן והאכיפה חייבת להיות קפדנית.

הקבינט הממשלתי לקורונה החליט סוף סוף על הטלת סגר כללי מתגלגל לשבועיים או ארבעה שבועות למאבק בהתפשטות הנגיף, באיחור להערכתי. אני סברתי ופרסמתי זאת בשני מאמרי הקודמים שיש לבצע מייד סגר לשבועיים ולסיימו לפני חג ראש השנה כדי להיכנס בבטחה לחגי תשרי ובחגים לחזור לפעילות בהדרגה. תמוה שגם כיום עדיין יש רופאים לא מעטים המערערים על ההחלטה לסגר כללי למרות העלייה הדרמטית במספר הנדבקים, בממוצע כ-15% ממספר הנבדקים.

תכנית הרמזור המבוססת על הגבלות אזוריות המוצעת להפעלה לאחר הסגר אינה נכונה לנו ולא מתאימה לאוכלוסיה שלנו. מעבר להיותה מסורבלת, מבולבלת ומבלבלת, היא אינה שוויונית ומקפחת אוכלוסיות מסוימות

יש להדגיש כי סגר כללי עכשיו הוא הכרחי כשלב ראשון לחידוש ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, לאחר שהחודשיים האחרונים (יולי-אוגוסט 2020) בוזבזו לריק, כיוון שבתקופה זו לא נקטו שום צעדים רציניים להתמודדות עם הקורונה.

כדי להשיג תוצאות טובות בסגר הנוכחי ההוראות חייבות להיות אחידות, הגיוניות וברורות - לא מזגזגות, לא החלטות של הרגע האחרון. החלטות שקולות ושוויוניות לחלוטין לכלל הציבור. מצד שני, חובת הציבור להקפיד על יישום ההנחיות קלה כחמורה והאכיפה חייבת להיעשות בהחלטיות. כך, בחתונות ובהתקהלויות, לא להסתפק בהטלת קנסות (שצריכים להיות גבוהים) אלא לפזר את המשתתפים באירועים.

היציאה מהסגרבאיטיות ובהדרגה

רק כשנגיע ל-4% עד מקסימום 5% נדבקים מסך הבדיקות המבוצעות, נוכל לצאת מההסגר בהדרגתיות. היציאה מהסגר צריכה להיעשות בהדרגה במתווה ברור, בתבונה וזהירות, ולא בשיטת הרמזור כדי למנוע כישלון נוסף בתום הסגר וכדי להשיג המשכיות מוצלחת למאבק בקורונה.
השאלה שנשאלת בצדק כל הזמן, כיצד מתנהלים בתום הסגר? לאור נסיוננו המר, ברור כי תכנית הרמזור המבוססת על הגבלות אזוריות המוצעת להפעלה לאחר הסגר אינה נכונה לנו ולא מתאימה לאוכלוסיה שלנו. מעבר להיותה מסורבלת, מבולבלת ומבלבלת, היא אינה שוויונית ומקפחת אוכלוסיות מסוימות. לפיכך, היא לא תצלח ודינה להיכשל רפואית, ציבורית וכלכלית.

המתווה הנכון והפשוט יחסית ליציאה מהסגר הוא לפתוח את המשק באופן פונקציונלי באיטיות ובהדרגה לפי תחומי העיסוק, ולא לפי אזור גאוגרפי. לפי סדר זה מהקל לכבד:

בשלב הראשון עבודה בתחומי עיסוק הבטוחים יותר שההדבקה בהם פחותה, עם מעט עובדים ללא פגישות פיזיות וללא התקהלויות וללא אכילה משותפת; בתחומים החיוניים לאישוש הכלכלה; עובדים עד גיל 60 (ללא מחלות רקע קשות) יוכלו לחזור לעבודה; בתי ספר לילדי חינוך מיוחד, גני ילדים וכיתות א' עד ד'.

בשלב השני :פתיחת שירותים, חנויות ומסעדות רק באזורים פתוחים עם הקפדה על מילוי ההוראות; פתיחת בתי מלון במחצית התפוסה עם כללים ברורים; טיסות לחו"ל למדינות ירוקות; פתיחת מופעי ספורט באצטדיונים, תחילה ב-25% מהתפוסה; מופעי תרבות ותיאטרון באזורים פתוחים.

כיום פועלים שני ראשים ה"מנהלים" את המאבק - מצד אחד, משרד בריאות מדומה בראשות פרויקטור-רופא וקבוצת יועציו, ומצד שני משרד הבריאות הרשמי בראשות השר, המנכ"ל ובעלי תפקידים בכירים. תפקוד דואלי כזה הוכח ככושל

בשלב שלישי, האחרון, ייפתחו קניונים, מכוני ספורט וכושר; מופעי תרבות ותיאטרון באולמות סגורים בשליש התפוסה תוך שמירת מרחק פיזי בין האנשים; אירועי חתונות עם הגבלות לשליש מהתפוסה הרגילה; בתי ספר לכיתות ו' עד יב', ופתיחת אוניברסיטאות, מכללות וישיבות, עם הקפדה על הכללים.

לא עוד ניהול דו-ראשי

בד בבד, עלינו מיד לשנות פאזה ולבצע שינוי משמעותי במערך ארגון וניהול משבר הקורונה לשליטה, בקרה ופיקוח. לא עוד ניהול דו-ראשי, אחרת ניכשל שוב.

באופן מאבקנו עד כה במגיפת הקורונה בגל השני, מהיבט ארגוני וניהולי, שליטה, בקרה ופיקוח, כשלנו לחלוטין, וכעת אנו חווים את תוצאות הכישלון. לפיכך עלינו מיידית לשנות פאזה ולבצע שינוי ארגוני ניהולי משמעותי.

כיום פועלים שני ראשים "המנהלים" את מאבק הקורונה - מצד אחד, משרד בריאות מדומה בראשות פרויקטור-רופא וקבוצת יועציו, ומצד שני משרד הבריאות הרשמי בראשות השר, המנכ"ל ובעלי תפקידים בכירים. תפקוד דואלי כזה הוכח ככושל ואינו עובד. אירועים כאלה התרחשו בעבר בתחומי הרפואה, בניהול בתי חולים שהיו במשבר קשה. זה קרה כשמנהל אדמיניסטרטיבי חזק של בית חולים פלש לסמכויות המנהל הרפואי, וניהול "דו-ראשי" זה גרם למאבקי כוח ושליטה ביניהם. התוצאה היתה קרע ומשבר חמור ופגיעה קשה בהתפתחות בית החולים.

מלכתחילה הממשלה לא היתה אמורה להיגרר למצב מבולבל של ניהול דואלי הגורם לאנדרלמוסיה. רופאים "מומחים" מצוות הפרויקטור מופיעים ללא הפוגה בתקשורת וקופצים מאולפן לאולפן, כל אחד בפני עצמו ללא אחידות בהסברה ובהנחיות

אין צורך בפרויקטור-רופא שכיום מנסה לתפקד ולפעול כ"מנהל-על" למנכ"ל משרד הבריאות. לראיה מתקבלות החלטות לא אחידות ומזגזגות, ומועברות הוראות מבלבלות לשטח. מצב זה אינו נכון, לא נבון, לא תכליתי ולא תקין.

מלכתחילה הממשלה לא היתה אמורה להיגרר למצב מבולבל של ניהול דואלי הגורם לאנדרלמוסיה. רופאים "מומחים" מצוות הפרויקטור מופיעים ללא הפוגה בתקשורת וקופצים מאולפן לאולפן, כל אחד בפני עצמו ללא אחידות בהסברה ובהנחיות. לא פלא שהציבור יוצא מבולבל, לא יודע בדיוק מה מותר ומה אסור.

דוגמה אופיינית: עד היום חלקם בעד הסגר וחלקם עדיין נגדו. כמו רופא "בכיר" מהצוות המתנגד החריף לסגר שהצהיר בוועדת הכנסת ובכל אולפן ש"לא סופרים את הנזק של הסגר ומשום מה לא מדברים על הסגר אשר גורם לעלייה בתחלואה נפשית, התמכרויות, והשמנה". בוועדה ח"כ הגיב לדבריו: "דוקטור, כשמטפלים במחלה עם תרופות שיש להן תופעות לוואי, האם לא לטפל במחלת החולה?".

לאורך חודשיים בתקופת הגל השני של הקורונה, לא הוצגה תכנית סדורה ומפורטת, נהירה ומובנת לציבור. לכן, לא בכדי נוצרו כעסים בציבור הרחב ובקרב אוכלוסיות ומגזרים שונים. הסיבה העיקרית למצב כאוטי זה היא ניהול דו-ראשי כושל, המלווה ב"רופאים מנהלים" רבים המצהירים הצהרות מנוגדות ומזגזגות. יש להודות לפרויקטור-רופא ולשחררו מהתפקיד (הוא התחייב להישאר עד 1 בנובמבר). ולמנות כפרויקטור מתאם איש ארגון וניהול, ולא רופא.

באיזה אופן נשיג תוצאות טובות מהסגר הנוכחי ונצליח להתמודד בהצלחה עם מגיפת הקורונה בהמשך הדרך?

אלה שלושת הדרגים הנדרשים לניהול משבר הקורונה בכללותו מהיבט הרפואי, הציבורי והכלכלי:

  • על מנכ"ל משרד הבריאות וצוותו לקחת את המושכות ולהוביל את אירועי הקורונה מההיבטים הרפואיים. בימים האחרונים ניכר שהמנכ"ל החל להוביל את התחום הרפואי במאבק בקורונה, וטוב שכך. המנכ"ל עם צוות רופאי משרד הבריאות מומחים ויועצים, הם אחראים לתת מענה לכלל התחומים הרפואיים. במידה שלא יספקו מענה הולם, יש לתגבר אותם ו/או לרענן בעלי תפקידים.
  • יש למנות מתאם-מקשר שאינו רופא אלא מתחום הניהול והארגון שיפעל בין הגופים המטפלים השונים צה"ל, פיקוד העורף, מל"ל ורפואה, ולהכפיף לאחריותו גם את נושא הצגת תכניות הפעולה והסברה לציבור שייאמר בקול אחיד וברור (סגן שר הבריאות הנוכחי נראה לי כמתאים, שווה בדיקה).
  • בראש הפירמידה יעמוד קבינט הקורונה הממשלתי שלו הסמכות העליונה, והאחריות חלה עליו לקבל את ההחלטות הנכונות לאחר שמיעת כל הגופים המטפלים ולדאוג ליישומן. בתכנון ובניהול נכון, אין ספק שנתגבר על משבר הקורונה הרפואי, הכלכלי והחברתי. הבעיה החברתית היא הקשה מכולן - חובה להקדיש לה כל מאמצינו ומלוא הרצון הטוב של כולנו. אחרת נגבר על הקורונה, אולם אנו עלולים למצוא עצמנו עמוק בפיצול החברה עד כדי שני עמים שונים.

הכותב מומחה להפרעות קשב וריכוז. לשעבר מנהל בתי החולים קפלן ברחובות, העמק בעפולה, מאיר בכפר סבא; פרופסור אורח באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, בולטימור, ארה"ב

נושאים קשורים:  ד''ר שלומי ענתבי,  קורונה,  סגר,  פרויקטור הקורונה,  תכנית הרמזור,  הנחיות לציבור,  משרד הבריאות,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2020, 17:16

דווקא יש שיאמרו על גמזו שהוא יותר איש ניהול מאשר רופא. בניגוד אליך אני ממש לא חושב שזה כל כך משנה את מי היו ממנים. התוצאה הייתה אותה תוצאה, בכלל מכלול הנסיבות.

אנונימי/ת
12.10.2020, 20:30

ענתבי, אין ספק שרק אתה צודק ושאם היו שומעים רק לך קודם לא היינו בצרה הזאת. אולי תציע את עצמך להיות הפרוייקטור החדש? אני משער שהצעת אבל דחו את בקשתך כיוון שרצו לשמר תפקיד כמבקר הראשי של מערכת הבריאות. הרבה יותר קשה לבקר הרי מלעשות משהו בפועל.

12.10.2020, 20:42

אלף תודות לפרו'פ רוני- גמזו, תבורך בבריאות ואריכות ימים. על תשים לב לד"ר שלומי- ענתבי אם כול התארים שהוא נושא באמתחתו. הייתי גדול וככזה תזכר רוני גמזו.
הבעיה האמיתית שלך הייתה יותר להילחם ולשכנע את אלה שטענו שאין קורונה והיא לא מזיקה וקטלנית. האויב הבא שלך היו הפוליטיקאים שהפריעו לך ולצוות שלך.
לסיכום ד"ר שלומי- ענתבי כמה שאתה ממלומד כך אתה חסר טאקט וממלכתיות חוכמה לשבת מהצד ולבקר. להפריד, לקעקע.
הנני יודע היכן למדתה להיות מומחה בקשב ובריכוז זה מזכיר לי ענף ברפואה שהוא כמעט כול כולו פרי דימיונם של אנשים כמוך. ברובו המצאות .
דרך ארץ לא תזיק לךךךךךךךךךךךךךךך.

אנונימי/ת
14.10.2020, 17:27

בתגובה לשורתך האחרונה: קשוט עצמך תחלה

אנונימי/ת
12.10.2020, 20:43

מסכים עם כל מילה

אנונימי/ת
12.10.2020, 20:47

ענתבי צודק
מסתבר שבר סימן טוב שאיננו רופא ניהל את המשבר בגל הראשון בצורה מעולה
בר סמן טוב אדם מוכשר ביותר וישר ניהל את במשבר ללא משוא פנים וללא שאיפות פוליטיות

13.10.2020, 16:08

בר סימנטוב, יחד עם ביבי וליצמן, הוא אחד האחראים המרכזיים למצבה המורעב של המערכת.
בעולם מתוקן השלישיה הזו היתה צריכה לתת את הדין בפני ועדת חקירה ממלכתית.
הנרטיב לפיו ה'גל הראשון' נוהל היטב הינו שקרי לחלוטין. הכל נוהל בשושו, בהיסטריה וללא אסטרטגיה.
היתרון של ברסי הוא שהוא עושה את דברו של ביבי ולכן 'קיבל גיבוי'.
גמזו, או כל מנהל אחר לצורך העניין, לא יכול לעבוד אם לא סופרים אותו.

אנונימי/ת
13.10.2020, 08:41

עוד "מומחה" מטעם עצמו. מציג את הגיגיו שאינם מבוססים על עובדות שהרי הוא לא שותף לנתונים שמוצגים בישיבות ועדות הכנסת ובמשרד הבריאות.
אבל זכה במספר דקות של חשיפה ותגובות.

13.10.2020, 15:15

מסכימה איתך.

אנונימי/ת
13.10.2020, 18:33

אין שום חשיבות אם הפרויקטור רופא או לא , כשם שלא חשוב אם מנכ"ל משרד הבריאות רופא או לא ( בניגוד גמור לעמדת הר"י).
חשוב שהפרויקטור יבין בנושא ויהיה איש ניהול מעולה , ופרופ גמזו הינו אדם כזה.
הדוגמה של המנכ"ל הנוכחי של משרד הבריאות כמחליף לפרויקטור היא דוגמה אומללה. אף אחד לא מפריע לו להיות מקצוען מוביל, במקום זאת בחר לרצות את הבוס ( ביבי למי שלא מבין) ולכתוב לו, "דעה מקצועית" כי ההפגנות גורמות לתחלואה...

אנונימי/ת
13.10.2020, 18:53

חותם על כל מילה.

אנונימי/ת
17.10.2020, 15:23

גם אני.
אגב, במשאל מקרי נמצא שגמזו הוא המהימן ביותר על הציבור מבין כל הבוחשים בקורונה. חזי לוי קיבל את ההערכה הנמוכה ביותר!!

13.10.2020, 20:31

פרופ׳ גמזו הוא מנהל מצויין ורופא. ההמלצות שלו הגיוניות ונכונות. לגבי היישום, כאן כבר נכנסת הפוליטיקה ומי שעומד בראשה. זה לא יהיה מוגזם לומר שאנחנו במדינה שמערכת הממשל - משפט - משטרה שלה מתפרקת מול העיניים.

14.10.2020, 16:44

זה לא אישי נגד גמזו והרמזור הוא לא רעיון רע ולא הגיוני , וזה גם נוסה במדינות אחרות., פשוט בגלל החלוקה המגזרית בישראל והרגשת הקיפוח של מגזרים מקופחים , וגם בגלל הפוליטיקה המקומית וקבוצות הלחץ הפוליטיות, זה לא עובד כאן.

13.10.2020, 22:47

אני מציע, שכל מי שיש לו מה להציע יישב ביציע וימשיך להציע...

14.10.2020, 16:34

מסכים לכל מילה.
הרמזור רעיון שעובד בארצות אחרות, אבל לא מתאים לישראל מפני שהוא מעורר התנגדות עזה בגלל הרשת הקיפוח במגזר החרדי והערבי ואוכלוסיות נוספות שמרגישות מקופחות , ולכן צפוי לכשלון.

14.10.2020, 16:41

עם כל הכבוד לפרופ' גמזו, שהוא גם רופא מעולה וגם מנהל בית חולים מעולה.
זה נכון מאד שהפרוייקטור הבא צריך להיות קודם כל בעל כישורים ניהוליים ופוליטיים, ורגישות חברתית, והבנה בפוליטיקה במדינה, ולא בהכרח רופא.
מבחינה מקצועית אולי יותר חשוב שיבין בסטטיסטיקה מאשר ברפואה.

14.10.2020, 16:58

הבעיה הוא לא רק הרמזור אלאל התו הסגול - שניהם התקבלו על סמך נתונים לא מספיק אמינים, וללא ניתוח סיכונים מספק.
שלב ראשון זה ניתוח סיכונים מבוסס על נתונים -
לברר מה המוקדים הגורמים יותר להדבקה ואותם לסווג "כרמזור" - לדוגמה שמחות- אור אדום, מסעדות אור כתום, הפגנות אור צהוב וכן הלאה.
כמו בניתוח סיכונים: לכל סיכון לשאול מה החומרה, מה האפשרות לטיפול, ומה האמצעים לגלות בעיה ולמנוע אותה בזמן .

14.10.2020, 17:19

ד"ר שלומי ענתבי גם הכתבה שלך לפני חודש וגם הכתבה הנוכחית צודקות בכל מילה! ישר כוח!

אנונימי/ת
15.10.2020, 08:30

דר ענתבי
אתה אמיץ וצודק! אינך שייך לצוות מלחכי הפינכה

תודה לכל המגיבים. אשתדל להשיב בתמצית.
לאחר שנוכחתי כיצד פועל הפרויקטור הרופא וצוות הרופאים סביבו, הגעתי למסקנה ברורה שזאת לא הדרך הנכונה להתמודד עם משבר הקורונה. הרגשתי מחובתי הציבורית להביע את דעתי להתמודדות נכונה במשבר הקורונה בשני מאמרי דעה שפרסמתי כאן וגם בעיתון גלובס.
נוכחתי שהפרויקטור הרופא וצוותו פועלים כאילו הם "משרד הבריאות" האמיתי ולא משרד בריאות הרשמי המוכר. נשמעו דעות ועמדות סותרות, מבולבלות, פזיזות, לא מבוססות ונמהרות, והציבור לא הבין בדיוק מה מבקשים ממנו ונותר מבולבל לגמרי. לפיכך סברתי בין יתר המלצותיי שהקיפו את כל התחומים הקשורים בניהול משבר הקורונה, כי עדיף למנות פרויקטור איש ניהול וארגון ומתאם בין כל הגופים, ולא להקים משרד בריאות שני בראשות רופא למשבר הקורונה.
כרופאים, עדיף במשבר חמור כזה, שכל רופא יביע דעתו ועמדתו ככל שתהיה, וכולנו נכבד עמדת כל אחד, ולא נתבטא במילים חסרות תוכן, לא ראויות שאינן תורמות דבר לדיון רציני. וכנראה מונעים מאינטרסים אישיים בלבד. לפיכך ברשותכם לא אתייחס להם.
כן אציין, להערה שנכתבה ע"י אנונימי (?). בכל הקריירה הארוכה רבת השנים שלי בכהונתי בתפקידי ניהול רבים ומגוונים במערכת הבריאות הן בבתי-חולים והן בקהילה ובבריאות הציבור, מעולם לא הצעתי את עצמי לאף תפקיד. כך לדוגמא, פנו אלי לנהל שני בתי חולים שניהלתי (העמק בעפולה ומאיר כפר-סבא) שהיו במשבר קשה בגלל ניהול "דו-ראשי" (אדמיניסטרטור ורופא). לאור ההצלחה, הציעו לי לנהל עוד שני בתי-חולים שגם היו במשבר (אסף הרופא; סורוקה), להן השבתי בשלילה מסיבות אישיות (בדיעבד הצטערתי). לעומת זאת, שמעתי ששני רופאים המעורבים במשבר קורונה, שכרו אנשי יחסי ציבור לקידומם?... כלומר, מעורבים כאן אינטרסים אישיים. לי זה נראה תמוה ולא סביר, וגורם לכך שעמדות יונחו ע"י אינטרסים, אין ספק שזה מפריע ומזיק להתמודדות בקורונה.
יש לי הרבה מה להעיר, אולם אסתפק בזה. מי שחפץ יוכל לראות את שני מאמרי שפורסמו לראשונה בגלובס וכן סיכום הדברים שהכנסתי לאתר שלי . בינתיים אני מרוצה שלבסוף הממשלה התיישרה לפי המהלכים שהצעתי עד כה (טוב מאוחר מאשר לא).
https://adhdisrael.wordpress.com/
הפרעת קשב וריכוז בישראל
ד"ר שלומי ענתבי

אני מודה לכול המגיבים. קיבלתי תגובות חיוביות מאד מבעלי תפקידים בכירים המכהנים במערכת הבריאות. בדומה לדוגמת אלה שכתבו כאן: תגובה אחת, "ד"ר שלומי ענתבי, גם הכתבה שלך לפני חודש וגם הכתבה הנוכחית צודקות בכול מילה! יישר כוח" ; תגובה אחרת, "ד"ר ענתבי אתה אמיץ וצודק! אינך שייך לצוות מלחכי הפינכה."
אגב, מאמרי הנוכחי שלחתי למערכת דוק-אונלי בכותרת המקורית שלי: "בתכנון וניהול נכון אין ספק שנתגבר על משבר הקורונה הרפואי, והכלכלי, אולם בתחום החברתי עלולים למצוא עצמנו בקרע חברתי חמור ועמוק, אם לא נשכיל כבר כעת לפעול לאיחויו. המערכת שמה כותרת אחרת למאמרי.

16.10.2020, 10:26

צודק

אנונימי/ת
17.10.2020, 15:25

מילא כל העצות שלך ד"ר ענתבי בקשר לניהול המשבר, אפשר להסכים או לא.
אבל להציע את סגן שר הבריאות שהתגלה בעבר, וגם עכשיו ,ככסיל מושלם? נו באמת.

כשאתה מתבטא על סגן שר הבריאות ש "התגלה בעבר וגם עכשיו ככסיל מושלם" על אדם כיואב קיש ששירת כטייס קרב (מטוסי F-16ׂ) בצה"ל, היית חייב להזדהות ולא לכתוב כאנונימי, אחרת אתה כנראה יחצן שתפקידך ללכלך על סגן שר הבריאות שאינו פועל לפי האינטרסים של שולחך. היכלם ובוש לך.
גילוי נאות איני מכיר ואין לי שום קשר ליואב קיש.

הבעתי את דעתי על אופן ניהול נכון והולם למשבר מגפת הקורונה, בשלושה מאמרים מתאריכים 01.09.2020; 22.09.2020; 01.10.2020 שפורסמו בעיתון "גלובס" ובאתר "דוקטור-אונלי".
נראה לי כי לאחרונה פועלים חלקית במאבק בקורונה במתווה שהמלצתי עליו בפרוט במאמריי שעיקריו הם:
1) ארגון וניהול אחד, ולא דו-ראשי.
2) התנהלות אחידה נבונה וברורה ולא מבלבלת, לא מזגזגת וללא סתירות בין ה"מומחים" השונים המתרוצצים בין האולפנים (עדיין לא קורה).
3) התרעתי עוד לפני ראש השנה (במאמרי מיום 01.09.2020 ) כי כניסה לסגר היתה כבר אז הכרחית למרות ש"מומחים" רבים התנגדו לה.
4) המלצתי על חמישה שלבים ליציאה מהסגר (כאשר אחוז הנדבקים הוא 4% מסך הבדיקות) בהדרגה ובזהירות רבה, לפי דרגת הסיכון להדבקה ועם חשיבות עליונה לצרכים הכלכליים. נראה לי שכעת פועלים בדרך זו.
5) הסברה אחידה ונהירה לציבור הרחב, בפרוט רב עם כול הנתונים שנלקחו בחשבון בקבלת ההחלטות, והערכת הצפי למה שקורה ויקרה (עדיין לא קורה).
6) לבסוף, אנו נתגבר על הקורונה בהיבט הבריאותי-הרפואי ובמישור הכלכלי, ובעתיד גם בעזרת חיסון ותרופה ספציפית. אולם אנו נוכחים יום יום תוך כדי מאבקנו בקורונה בקשיים החמורים המתגלים בחברה שבקרבנו; בבעיות הציבוריות המתעצמות בתוכנו; בסדקים העמוקים הנפערים באחדותנו כאומה של עם אחד. במידה ולא נשכיל כבר עכשיו גם בתקופת הקורונה להתחיל להתמודד ולפתור בעיות אלה (ניתן לעשות זאת), אני צופה שחורות לחוסננו החברתי- ציבורי- לאומי כעם אחד מאוחד.