קורונה בישראל

אין כניסה לחולי קורונה? בתי חולים נמנעים מקליטתם ממוסדות אחרים

דיווחים על חוסר נכונות מצד בתי חולים גדולים שבהם עומסים נמוכים יחסית לקלוט חולי קורונה המגיעים מבתי חולים אחרים

חולה קורונה מובל לבית החולים על ידי צוות מד"א. צילום ארכיון: פלאש 90. צילום: פלאש 90

בתי חולים  שונים נמנעים עדיין מקליטת חולי קורונה ממוסדות אחרים ובמערכת הבריאות מתארים קשיים ביישום המהלך לוויסות חולים, מדווח הבוקר (ד') עידו אפרתי ב"הארץ".

ויסות חולי הקורונה הוגדר כאחד הכלים החשובים לשמירה על יכולת הספיקה של מערך האשפוז נוכח העלייה בנתוני התחלואה במהלך ספטמבר. כפי שדווח ב"דוקטורס אונלי" לפני כשלושה שבועות הכריז משרד הבריאות על העברת חולי קורונה מאושפזים מבתי חולים עמוסים לבתי חולים אחרים שבהם התפוסה נמוכה יותר. המערך כלל ויסות ראשוני - פינוי מטופלים מבתיהם לבית חולים באזור אחר; וויסות משני - העברת מאושפזים.

אלא שבשבועות האחרונים התלוננו גורמים במד"א על קשיים ביישום מהלך ויסות החולים וטענו כי המפונים ממתינים במשך שעות ברכבי מד"א ומאבטחים מונעים כניסת אמבולנסים. בכיר במערכת הבריאות המצוטט בדיווח אמר: "יש חוסר שיתוף פעולה. יש בתי חולים המנסים להימנע או מסרבים לקבל מטופלים. כשפונים אל בתי החולים הללו בבקשה לקלוט מטופלים, התגובה הראשונה היא לא ולאחר מכן - אולי. בסוף נעתרים, אבל זה עולה בדמים. קורה לא פעם שגם לאחר שבית חולים הסכים לקלוט מטופלים בהוראת משרד הבריאות, הוא מסרב לקבל את המטופל בזמן שהוא כבר נמצא באמבולנס בדרכו לבית החולים".

מקורות במערכת טוענים שאין זו מדיניות רשמית של בתי החולים אבל חוסר שיתוף הפעולה והמסרים העוברים בתוכם מעידים על היעדר התגייסות מצד מרכזים שיכולים לקלוט מטופלי קורונה ולתרום לאיזון בעומסים במערכת האשפוזית. טענה אחרת : במקרים רבים המטופלים מסרבים להתפנות או להתאשפז בבית חולים המרוחק מביתם.

בדיווח הובאו נתונים "המעידים על חוסר איזון בולט: בשבעה בתי חולים שיעורי העומס המשוקלל נעים בין 76% ל-93%, (בית החולים האנגלי בנצרת, "מעייני הישועה", "סנט ג'וזף", פוריה, "גליל-נהריה", "הלל יפה" ו"הדסה") ומולם 16 בתי חולים בשיעורי עומס נמוכים יותר, ביניהם "שיבא" 28% ו"בילינסון" 17%. בדיון במשרד הבריאות שבו הוצג שקף על תמונת המצב צוין ש"איכילוב" ו"אסותא-אשדוד" לא העבירו נתוני עומס.

תגובת "שיבא" שהובאה בדיווח: "בשבועות האחרונים הוכפל מספר החולים המאושפזים ב'שיבא'. אנו נערכים לקליטת מאושפזים נוספים, הן על ידי הסטת מחלקות לטיפול בקורונה והן על ידי הגדלת מצבת כוח האדם. ככל שמדובר במקרה פרטני, הרי שאנו מבטיחים שטובת המטופל היא היחידה שעמדה לנגד עינינו".

מ"בילינסון" נמסר: "ב'בילינסון' פועל מתחם אשפוז לטיפול בחולי קורונה קשים. קולטים חולים מכל רחבי הארץ. מדי יום מגיעים לכאן אמבולנסים רבים, לעתים בו זמנית. אנחנו מקבלים כל חולה, כל שכן מונשם".

נושאים קשורים:  ויסות חולים,  מחלקות קורונה,  תפוסת מיטות,  בית החולים שיבא,  בילינסון,  קורונה,  מד"א,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.10.2020, 20:24

במערכת הבריאות כולם מתחמנים, זה לא חדש, הקורונה רק חושפת ומעצימה זאת. היידה שירת המרפסות, היידה מטסי כבוד. שולחים את הסטאז'רים והמתמחים הצעירים מפנימית לטפל בחולי הקורונה המסכנים ואוכלים שר"פ בלי בושה. היפוק רע טס

אנונימי/ת
08.10.2020, 13:07

בתי החולים הגדולים מסרבים לקבל חולי קורונה כדי לא לפגוע בפעילות האמבולטורית.....וכמו תמיד העניים והמרוחקים סובלים......ידוע וכואב