מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר ישראלי: נשאי המוטציות PiZ ו-PiS בסיכון גבוה לתחלואה ולתמותה מקורונה

חוקרים מהפקולטה לרפואה בת"א מצאו מתאם חיובי מובהק בין שכיחותן באוכלוסיית העולם של המוטציות הגנטיות הקשורות במחסור בחלבון המגן על הריאות לבין שיעור התמותה מקורונה

פרופ' נועם שומרון. "מומלץ לנשאי המוטציות הללו להקפיד מאוד על ריחוק חברתי. צילום: אוניברסיטת תל אביב

צוות חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב דיווח שלשום (ג') לכתב העת של פדרציית האיגודים והחברות האמריקאיות לביולוגיה ניסויית, FASEB, כי נשאים של המוטציות הגנטיות PiZ ו-PiS נמצאים בסיכון גבוה לתחלואה קשה ואף לתמותה מקורונה. מוטציות אלו מתאפיינות במחסור בחלבון אלפא1-אנטי טריפסין המגן על רקמת הריאות מפני נזקים של מצבים דלקתיים חמורים. חסר בחלבון זה מוכר ממחקרים קודמים על מחלות ריאה אחרות כקשור לפגיעה דלקתית בתפקוד הריאות.

שלושה חברי הצוות שחיברו את דו"ח המחקר הם פרופ' דוד גורביץ, פרופ' נעם שומרון והמסטרנט גיא שפירא. החוקרים ניתחו נתונים מ-67 מדינות בכל היבשות. ההשוואה הראתה מתאם חיובי מובהק בין שכיחות המוטציות באוכלוסיה לבין שיעור התמותה מקורונה - בהתאמה לגודל האוכלוסיה בכל מדינה - במדינות רבות ביניהן: ארה"ב, אנגליה בלגיה, ספרד, איטליה ונוספות.

החוקרים סבורים כי ייתכן שמוטציות אלו מהוות גורם סיכון נוסף על אלו שכבר דווחו כגורם סיכון לתחלואה קשה מקורונה. על כן הם ממליצים לאשש תחילה את ממצאיהם אלה במחקרים קליניים נרחבים יותר ובמידה שיאומתו, ההמלצה היא לערוך סקרי אוכלוסיה גדולים לאיתור נשאי המוטציות הגנטיות PiZ ו-PiS לצורך ריחוק חברתי ומניעת הדבקות, וגם כקדימות במתן החיסונים לקורונה כאשר אלה יהיו זמינים.

מניתוח מאגרי המידע עולה כי בבלגיה, שבה 17 מכל 1,000 אזרחים נושא את מוטציית PiZ, הדומיננטית מבין שתי המוטציות המדוברות, שיעור התמותה מקורונה - נכון לספטמבר 2020 - עומד על 860 למיליון. בספרד - 17 מכל 1,000 אזרחים נושא את מוטציית Piz ושיעור התמותה מקורונה עומד על 640 למיליון. בארה"ב שבה 15 מכל 1,000 אזרחים נושא את המוטציה הנ"ל, מתו 590 אזרחים למיליון.

מגמה זו באה לידי ביטוי גם באנגליה שבה 14 מתוך 1,000 אזרחים נושאים את המוטציה ושיעור התמותה מקורונה עומד בה על 620 למיליון. באיטליה, 13 מתוך 1,000 אזרחים נושאים את המוטציה ושיעור התמותה מקורונה בה עומד על 620 ל-מיליון. בשוודיה 15 מתוך 1,000 אזרחים נושאים את המוטציה ושיעור התמותה מקורונה שם 570 למיליון.

לעומת זאת, החוקרים מצאו שבמדינות רבות במזרח ובדרום מזרח אסיה ובאפריקה, שבהן שכיחות המוטציה נמוכה יחסית, שיעורי התמותה מקורונה נמוכים, בהתאם. ביפן, שבה שיעור התמותה הוא 9 למיליון אזרחים, שיעור השכיחות של המוטציות הללו הוא אפסי. ממצאים דומים עלו גם בסין, דרום קוריאה, טאיוון, תאילנד, וייטנאם וקמבודיה.

לאור נתוני המחקר, סבורים החוקרים שבשלב הבא יש לבחון נושא זה גם במחקרים קליניים ובכל מקרה ועד לאישוש ההתאמה, הם ממליצים לנשאי המוטציות להקפיד מאוד על ריחוק חברתי.

פרופ' גורביץ ופרופ' שומרון מסרו: "מניתוח הנתונים עלתה תמונה ברורה של תאימות בין נשאות המוטציות לבין תמותה ותחלואה קשה מקורונה. אנו קוראים לכן לקהילת המחקר לבדוק את הנחת העבודה שלנו מול נתונים קליניים וכן ממליצים למקבלי ההחלטות בכל המדינות לבצע סקרי אוכלוסיה נרחבים לאיתור נשאים של המוטציות הללו ולהעניק להם קדימות במתן החיסונים לאחר שיאושרו. בינתיים, יש להתריע בפניהם על כך שייתכן שהם בקבוצת סיכון משמעותית ושעליהם להקפיד מאוד על ריחוק חברתי".

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  מוטציית PiZ,  פרופ' דוד גורביץ,  פרופ' נעם שומרון,  גיא שפירא,  אוניברסיטת תל אביב,  מחקר ישראלי,  סיכון לקורונה
תגובות