חדשות

ארגון המתמחים מרשם יצא בקמפיין מימון המונים למאבק לקיצור התורנויות

לקראת החתימה על ההסכם הקיבוצי בנושא מתכונת העבודה ושכר הרופאים, ארגון המתמחים מגייס כספים למימון אנשי מקצוע, כלכלנים ומומחים לקשרי ממשל שילוו את מאבקו לקיצור התורנויות

צילום מתוך קמפיין המתמחים לקיצור תורנויות

ארגון המתמחים מרשם יצא הבוקר (ג') בקמפיין מימון המונים שמטרתו לגייס כספים עבור מימון המאבק לקיצור התורנויות לקראת החתימה על ההסכם הקיבוצי. "בחודשים הקרובים ייחתם מחדש ההסכם הקיבוצי, שנחתם לאחרונה ב2011", מסבירים ב"מרשם", "יש לנו הזדמנות של פעם בעשר שנים. על מנת שההסכם החדש יכיל את הדרישות שלנו, אנחנו חייבים להגיע מוכנים. אנחנו חייבים לצידנו את אנשי המקצוע הטובים ביותר - כלכלנים ומומחים להסכמים קיבוציים, מומחים לקשרי ממשל, וצוות מקצועי ייעודי שילוו את המאבק שלנו, בזמן שאנחנו ממשיכים לטפל יום ולילה בבתי החולים, גם בזמן הקורונה".

קמפיין מימון ההמונים הוא הצעד הראשון של ארגון מרשם לקראת חידוש המחאה והמאבק לפני פתיחת המו"מ על ההסכמים הקיבוציים ולקראת הדרישה שצפויה להגיש המדינה, להאריך את ההיתר המיוחד שמאפשר להם לעבוד בתורנויות 26 שעות.

מאבק המתמחים לקיצור התורנויות נמשך זה ארבעה חודשים וכולל הפגנות מחאה ברחבי הארץ ובבתי החולים. המאבק, בהובלת ארגון מרשם, החל על רקע מגיפת הקורונה שבה עברו המתמחים לעבוד במתכונת אחרת – משמרות של 12 שעות במקום 26 – שהתברר שהיא יותר אנושית, ועם הדרישה מהם לחזור לשגרת עבודה של תורנויות ארוכות, קמה המחאה.

צילומים מתוך קמפיין המתמחים לקיצור תורנויות

דרישת המתמחים לקיצור התורנויות זכתה לתמיכה רחבה בקרב הציבור ובקרב רופאים בכירים. בעקבות המחאה ודרישת המתמחים, מינתה ההסתדרות הרפואית ועדה לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים והמתמחים ואופי התורנויות בבתי החולים. אלא שבארגון מרשם טענו כי מדובר בספין וכי "הר"י איבדה את הלגיטימציה לעסוק בנושא קיצור תורנויות כאשר בעשור האחרון עשתה כל שביכולתה למנוע קיצור תורנויות ואף הכשילה כל ניסיון להוביל מהלך כזה על אף שהדבר הוסכם ואושר ואף תוקצב בהסכם 2011".

בראש הוועדה שהקימה הר"י עומד פרופ' רן טור כספא, שכיהן עד לא מכבר כדיקן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת וכיו"ר הוועדה לשיפור הטיפול במחלקות הפנימיות, ופרופ' יוסף קלאוזנר, מנהל מרכז הסרטן בית החולים איכילוב בתל אביב ויו"ר המועצה הלאומית לכירורגיה. מסקנות הוועדה טרם פורסמו.

קמפיין המתמחים מלווה בסרט וידיאו שבו מועבר המסר: "תורנויות של 26 שעות פוגעות בכולנו - בבריאות המטופלים וגם בבריאות המתמחות והמתמחים. רק יחד נצליח לקצר את התורנויות שמקצרות לנו את החיים. תירמו עכשיו למאבק המתמחות והמתמחים". 

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  קמפיין גיוס המונים,  חדשות,  הר"י,  פרופ׳ רן טור כספא,  פרופ' יוסף קלאוזנר,  הסכם קיבוצי
תגובות
04.08.2020, 17:46

בשנות ה'80 הגענו לעבודה בשעה 07:00, התחלנו את התורנות ב-16:00 והלכנו הביתה למחרת ב-16:00. הסתכלנו עקום על מי שהתעקש לצאת בשעה 12:00. היה קשה, אבל אני לא חושב שטעינו הרבה(אם בכלל) ולמדנו הרבה מאד קליניקה. אני לא בטוח שזה קיצר לנו את החיים. כך זה נמשך דורות רבים של רופאים מעולים. מה קרה לדור הזה, של "רופאי שוקולד" ??

אנונימי/ת
05.08.2020, 06:41

במאה ה 19 קצרנו כותנה 7 ימים בשבוע מהבוקר עד הערב.... מה בדיוק קרה לדור הזה?

כבר היינו בסרט הזה.....
האמירות האלה על הדור שלנו והדור שלנו.....אני חושב שאפילו היה מערכות של מונטי פייתון על זה.
וכבר נאמר יותר מפעם אחת - כמות האוכלוסיה מול תקינת הרופאים הייתה שונה, מורכבות החולים הייתה שונה, כמות הבירוקרטיה והבדיקות הייתה שונה, לא הייתה אקרדיטציה, המודעות של החולים לזכויותיהם ומספר התביעות היה שונה. ויש עוד ועוד....

אנונימי/ת
05.08.2020, 11:14

יש חיים אחרים מלבד רפואה. הדור הצעיר של רופאים מבין את משמעות המשפחה ושם אותה, בצדק, לפני העבודה. אנחנו דור מזויין ששם את העבודה לפני המשפחה ובראיה לאחור, זו היתה טעות

05.08.2020, 11:52

כרגיל, כשאין טיעון קונקרטי וראוי, מפליגים למחוזות האד-הומינם ונזכרים בערגה בסיפורי גבורה פתטיים מעידן הפראיירוטמבלופליאיקון. משאית המדליות בדרך.

05.08.2020, 19:57

פעם גם נסעו ממקום למקום עם סוסים ועגלות.. וזה גם היה בסדר. אם משהו עקום שנים רבות, זה לא אומר שלא צריך לתקן.. יש היום חיים חוץ מעבודה, וזה כולל גם לרופאים. דור ה- Y שונה מהדור הקודם, והגיע הזמן להבין את זה. במקום לתמוך בדור הצעיר, אתם מספרים צ'יסבטים של מה היה פעם.. לא רלוונטי, תתקדמו !

אנונימי/ת
08.08.2020, 12:41

פעם רופאים גם לא החתימו שעון , ואם היו ימים שחתכו מוקדם יותר, אף אחד לא אמר מילה.
היום רופא הוא עובד כמו כל עובד אחר. לכן אין סיבה שלא יאבק על זכויותיו כמו כל עובד אחר.

אנונימי/ת
05.08.2020, 15:35

וזה עוד אחרי שסף הכניסה ללימודים בישראל הוא ציון גבוה בפסיכומטרי...