חדשות

המטופלים הצביעו: במחלקות המיון בבתי החולים הקטנים בישראל הטיפול טוב יותר

סקר שביעות רצון שערך משרד הבריאות בקרב מטופלים במלר"דים בישראל מגלה: הציון הנמוך ביותר למיון "איכילוב" בת"א, הגבוה ביותר לבית החולים הצרפתי בנצרת

חדר מיון (צילום: יונתן בלום)
חדר מיון. צילום אילוסטרציה: יונתן בלום

המחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד, מיון) לילדים קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר בסקר "חוויית המטופל" לשנת 2019 שערך משרד הבריאות במחלקות המלר"ד השונות – לילדים ולמבוגרים – בכלל בתי החולים הכלליים בישראל. עם זאת, עורכי הסקר הדגישו כי גם בנושא זה יש להבדיל בין בתי החולים השונים בהתאם לגודלם והיקף הפעילויות שנעשות בהם.

את הציונים הגבוהים ביותר, באחוזים, בסיכום הסקר הנפרד שנעשה במיון ילדים קיבלו בתי החולים: רמב"ם – 92%, אסותא אשדוד – 90%, קפלן, מעייני הישועה ומאיר – 89%, בני ציון ושערי צדק – 88% ופוריה וסנט וינסנט (הצרפתי) בנצרת – 87%. הציונים הנמוכים ביותר הוענקו ליוספטל אילת – 70%, לניאדו – 78% וסורוקה והלל יפה – 81%.

הציונים הגבוהים ביותר במלר"די המבוגרים הוענקו לסנט וינסנט (הצרפתי) - 86%, השרון והסקוטי – 82%, מעייני הישועה – 81%, פוריה -78%, ברזילי – 77%, שיבא – 75%, מאיר וקפלן – 74%, והנמוכים ביותר לאיכילוב-תל אביב – 61%, הלל יפה ו-וולפסון – 64%, שערי צדק – 66% והדסה עין כרם – 69%.

הציונים הארציים המסכמים הגבוהים ביותר הוענקו לבית החולים הצרפתי – 86%, מעייני הישועה – 84%, הסקוטי – 82% ואסותא אשדוד – 80%. אחריהם: פורייה – 79%, ברזילי – 78%, מאיר – 77%, שיבא – 76%, אסף הרופא-שמיר – 75%, סורוקה והעמק – 73%, רמב"ם ושערי צדק – 72%. הציון הנמוך ביותר – 64% – הוענק לאיכילוב.

בדו"ח המסכם את ממצאי הסקר שמשרד הבריאות מפרסם הבוקר (ג') נמסר: הוא התקיים במהלך מאי-אוגוסט וזו הפעם השלישית שנערך כמותו. השתתפו מטופלים שביקרו במלר"ד ושוחררו או עברו לאשפוז במחלקות. נדגמו כל סוגי המיונים, פרט למיון במסגרת בריאות הנפש, מיון נשים ומיון יולדות.

"המלר"ד הוא שער הכניסה לכל בית חולים", ציינו עורכי הסקר. "הוא סביבה טיפולית בעלת קשיים ייחודיים אובייקטיבים. המטופל מגיע אליו כואב, מודאג וחסר אונים ונכנס לסביבה המתאפיינת בעומס רב, חוסר ודאות וזמני המתנה ממושכים".

כמענה לקשיים הקיימים במלר"דים מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות תוכנית לאומית מקיפה לשיפור איכות הטיפול וחוויית המטופל. כחלק מתכנית זאת, הכוללת גם מציאת חלופות להפניה למלר"ד, שיפור בתהליכי התפעול, פתרונות טכנולוגיים, קביעת סטנדרטים, הוספת כוח אדם והטמעת תפקידים חדשים, ביניהם עוזרי רופא ומנהלני תפעול ושיפור התשתיות הפיזיות, בוצע גם הסקר שבו רואיינו יותר מ-11 אלף מטופלים ב-29 בתי חולים כלליים ברחבי הארץ.

בכל בית חולים רואיינו כ-400 מטופלים, כ-100 מתוכם במיון ילדים (ומול הורים מלווים). הראיונות נעשו בעברית, רוסית, ערבית או אנגלית והמשיבים רואיינו עד שבועיים ממועד הביקור במיון (בתנאי שלא היו מאושפזים עדיין במחלקות). שיעור ההיענות עמד על 59%.

בסיכום הממצאים נעשה שקלול המשקף את היחס שבין היקף המופעים בפועל בכל אחד מבתי החולים לבין מספר השאלונים שנאספו ונלקחו בחשבון גם ימי הגעה.

המרואיינים נשאלו על היחס שקיבלו, מתן מידע, רצף טיפול, זמני ההמתנה במיון, התנאים הסביבתיים ונושאים נוספים שעל פיהם נבנו המדדים. כ-20% ממשתתפי הסקר היו דוברי ערבית ו-6% דוברי רוסית כשפה עיקרית, 53% גברים. הגיל החציוני (בקרב המטופלים הבגירים) – 49. רבע מהמטופלים אושפזו לאחר מכן, כ-30% סובלים ממחלות כרוניות. 17% הגיעו לחדר מיון עם אמבולנס.

76% מהמטופלים הרגישו שהם בידיים טובות

עורכי הסקר ציינו כי בסיכום 65% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהטיפול שקיבלו במיון בציונים שבין 8 ל-10. כשני שלישים מוכנים להמליץ על המיון שבו ביקרו. 76% הרגישו שהם בידיים טובות. ברמה הארצית נשמר שיפור שהושג ביחס ובכבוד שניתן למטופל (83%), במידע ובבהירות ההסברים (78%) וברצף הטיפולי (76%). עם זאת, כ-25% מהמטופלים עדיין אינם מרוצים מזמני ההמתנה במיון. 74% השיבו כי קיבלו מענה לבעיה שהביאה אותם למלר"ד (76% בסקר ב-2017 ו-67% ב-2015).

"בהשוואה בין בתי החולים לפי גודלם", נאמר בדו"ח המסכם של הסקר, "המטופלים בבתי החולים קטנים נראו מרוצים יותר לעומת אלה שביקרו במיון במרכזי-העל ובבתי החולים בגודל הבינוני". גברים מרוצים יותר מנשים; מטופלים שניתנה להם האפשרות לבחור בית חולים מרוצים יותר מאלה שנמנע מהם לבחור.

במלר"די המבוגרים, מי שהועבר לאשפוז נשמע מרוצה יותר ממי ששוחרר. כך גם מי שהגיע למלר"ד במשמרות של צוות רפואי אורגני ולא כשנמצאו בו רופאים תורנים. מטופלים צעירים בגילים 34-18 הביעו פחות שביעות רצון בהשוואה למטופלים בני 34 ומעלה.

בהשוואה בין בתי החולים לפי היקף הביקורים במיון, נמצאו הבדלים מובהקים בכל הפרמטרים בין קבוצות בתי החולים השונים. קיים יתרון לבתי החולים הקטנים יותר שבהם היקף המופעים השנתי למלר"ד עד 90 אלף.

56% מהילדים המטופלים עברו תהליך שדרש הפחתת כאב. לראשונה ההורים נשאלו באיזו מידה הצוות הצליח להפחית את הכאב והחרדה של הילד הנובעים מהפעולה ו-80% השיבו בחיוב.

במודל לניבוי הגורמים המשפיעים על תחושת המטופלים אם הם "בידיים טובות", נמצא כי ההשפעה המרבית נובעת מתחושת הסדר והארגון כאשר העבודה בחדר המיון התנהלה בצורה מסודרת ומאורגנת והצוות עבד בתיאום ובשיתוף פעולה; יחס הרופאים והאחיות, ההסברים שהעניק הצוות במיון וכן עד כמה הביקור במיון סיפק מענה לבעיה שגרמה להגעת לחדר המיון.

השיפור הניכר ביותר לעומת ממצאי סקר קודם חל במלר"ד ברזילי ואחריו בקפלן, אסף הרופא ובמאיר. המלר"ד באסותא אשדוד השתתף בסקר זה בפעם הראשונה. הוא קיבל ציונים גבוהים באופן יחסי.

במלר"דים שבהם בוצע הסקר בתקופה שבה הם עבור בינוי ושיפוץ - איכילוב, לניאדו והלל יפה - חוויית המטופלים נפגעה.

מלר"די הילדים שבהם נרשמה עלייה של 6% ומעלה בציון המסכם לעומת הסקר הקודם היו: אסף הרופא, נהריה, וולפסון, הלל יפה ומאיר.

"לסיכום", נכתב בדו"ח, "ניכר כי התכנית הלאומית לשיפור השירות ואיכות הטיפול במלר"דים, מתחילה לתת מענה נרחב למכלול האתגרים שהוגדרו למחלקות אלו. בשנים הקרובות ימשיך משרד הבריאות להרחיב ולקדם את התכנית בנושאי מחשוב ובינוי. השיפור המשמעותי במרבית הפרמטרים ברוב בתי החולים מעיד על העבודה המשמעותית שמבוצעת בבתי החולים לשם שיפור השירות ואיכות הטיפול ותוצאות הסקר משולבות במודל תמרוץ המלר"דים בבתי החולים הכלליים".

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב על ממצאי הסקר: "הצוותים הרפואיים בבתי החולים הם ליבת העשייה במשרד הבריאות לטובת ציבור החולים. למרות העובדה שמערכת הבריאות מתמודדת עתה עם העומסים הכבדים, אנו מזהים גם עלייה בשביעות הרצון של המטופלים - תוצאה מקידום נושא 'המטופל במרכז'. הנתונים משקפים את המסירות והעבודה המאומצת המבוצעת בבתי החולים ואת מחויבות הצוותים הרפואיים למען המטופלים".

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוסיף: השיפור המשמעותי בתוצאות סקר חוויית המטופל ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת בבתי החולים להטמעת תפישת 'המטופל במרכז'. מרגישים זאת מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל כדי להשתפר. בסופו של דבר, המערכת בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה. אנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול".

נושאים קשורים:  מלר"ד,  חדר מיון,  סקר שביעות רצון,  משרד הבריאות,  רפואה דחופה,  מיון ילדים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.01.2020, 19:43

זה עניין כלכלי פשוט. ככל שבית החולים קטן יותר ומתקדם פחות, יש לו פחות אינטרס כלכלי לאשפז את החולה. לעומת זאת, ככל שבית החולים יותר גדול, יש בו יותר מיטות ומכונים וציוד מתקדם, אז האינטרס להעביר את החולה דרך "שרשרת הייצור" שעל כל שלב בה מתקבלת הכנסה יפה הוא גדול יותר.