כאבים נוירופתיים

יעילות ובטיחות פרגבלין להפחתת כאבים נוירופתיים לאחר הקרנות

החוקרים הדגימו באמצעות מחקר אקראי מבוקר כי התרופה Pregabalin הובילה להפחתת הכאבים ושיפור במצב הרוח ובאיכות החיים של מטופלים עם סרטן ראש וצוואר לאחר הקרנות

כאב נוירופתי הוא תופעת לוואי בלתי נמנעת הקשורה לטיפולי קרינה שעוברים מטופלים עם סרטן ראש צוואר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של התרופה Pregabalin בהשוואה לאינבו כטיפול באותם כאבים נוירופתיים הנובעים מטיפולי הקרינה.

החוקרים ביצעו מחקר ביקורת-אינבו אקראי עם הסמייה כפולה בארבעה מרכזים בסין. במחקר השתתפו מטופלים עם עוצמת ממוצעת של 4 ומעלה בסולם של 11 דרגות כאב. משתתפי המחקר חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה טיפול פעיל עם מינון גמיש של Pregabalin ולקבוצה שקיבלה אינבו במשך 16 שבועות. תוצא היעילות המרכזי שנבדק היה הפחתת הכאב שנמדדה באמצעות סקאלה מספרית.

128 מטופלים קיבלו טיפול לאחר חלוקה אקראית. ההפחתה בעוצמת הכאב לאחר 16 שבועות טיפול הייתה 2.44 בקבוצה שקיבלה Pregabalin ו-1.58 בקבוצה שקיבלה אינבו, מה שהניב הבדל ממוצע מותאם של 0.87 (רווח בר סמך 95% = 0.30-1.44; P= 0.003).

בקבוצת ה-Pregabalin,י38 מטופלים (59.4%) הגיעו להקלה של לפחות 30% בכאב בהשוואה ל-21 (32.8%) בקבוצת האינבו (P= 0.006).י19 מטופלים (29.7%) מקבוצת ה-Pregabalin וחמישה מטופלים מקבוצת האינבו (7.8%) השיגו הטבה של לפחות 50% בעוצמת הכאב (P= 0.003).

החוקרים מצאו ירידה מובהקת בציונים של ה-Profile of Mood States-Short Form, בחומרת הכאב והפרעה התפקודית שהוערכו ע"י ה-Brief Pain Inventory-Short Form וב-WHO Quality of Life-BREF שהעריך את התחומים הפיזיולוגים והפסיכולוגים לאחר 16 שבועות אצל מטופלים שקיבלו Pregabalin בהשוואה לאלה שקיבלו אינבו.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק (P= 0.29) בהיארעות ההופעה של לפחות תופעת לוואי אחת בקבוצת ה-Pregabalinי(n= 35; 54.7%) בהשוואה לקבוצת האינבו (n= 29; 45.3%).

המסקנות של החוקרים היו כי Pregabalin הניתן לצורך טיפול בכאבים הנוירופתיים שהופיעו לאחר טיפולי קרינה הקל על הכאב של המטופלים, שיפר את מצב רוחם והוביל לאיכות חיים טובה יותר בהשוואה למטופלים דומים שקיבלו אינבו, וכל זה יחד עם סבילות טובה של התרופה.

מקור: 

Jiang, J. et al. (2019) Journal of Clinical Oncology 37.

נושאים קשורים:  כאבים נוירופתיים,  טיפולי קרינה,  איכות חיים,  אינבו,  סבילות,  pregabalin,  מחקרים
תגובות