סרטן המעי הגס

מאפיינים דמוגרפיים של מטופלים עם סרטן המעי הגס בירדן על פני 14 שנים

החוקרים הדגימו את המאפיינים הדמוגרפיים של מטופלים שאובחנו עם סרטן המעי הגס בירדן ויצרו גם מודל לניבוי המגמה העתידית של היארעות המחלה והסיקו כי יש צורך בהעלאת המודעות לחשיבות של אבחון מוקדם

תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

סרטן המעי הגס (CRC – colorectal cancer) הוא הסרטן השלישי הנפוץ ברחבי העולם. בעולם המערבי, ההיארעות של סרטן המעי הגס התייצבה ואף נמצאת בירידה. נכון להיום, קיימים רק מחקרים אקראיים המתארים את האפידמיולוגיה של CRC ואת השינויים במגמה בירדן ובמדינות נוספות במזרח התיכון.

מטרת המחקר הייתה לתאר את המאפיינים האפידמיולוגיים של CRC, לנבא את המגמה העתידית ולהשוות את התוצאות למדינות ערביות אחרות, למדינות אחרות במזרח התיכון ולמערב. המחקר בוצע כמחקר אפידמיולוגי רטרוספקטיבי במסגרת בית חולים אוניברסיטאי שלישוני.

המחקר הרטרוספקטיבי כיסה 14 שנים (2003-2016). כל המקרים של CRC נלקחו מתוך הרשומות הממוחשבות. החוקרים תיעדו וניתחו מידע דמוגרפי באמצעות תוכנות Mathematica 11.2 ו-IBM SPSS גרסה 23. כמו כן, נעשה שימוש במודלי ניבוי מתמטיים על מנת לנבא מגמות עתידיות.

התוצא המרכזי נבדק באמצעות ממוצע מספר המקרים המצטברים במשך הזמן, אחוזי המשתנים הדמוגרפיים ותוצאות מתמטיות ממודלי הניבוי. במחקר נכללו 970 משתתפים ויחס הגברים לנשים היה 1.5:1. 97.4% מהמקרים היו אדנוקרצינומה.

החוקרים מצאו כי ממוצע המקרים המצטברים עלה מ-44.8 בין שנת 2003 לשנת 2007 ל-82.9 בין שנת 2008 לשנת 2016. העלייה השנתית המצטברת בממוצע החלה בשנת 2008. בנוסף, מודלי הניבוי הראו עלייה נוספת ב-CRC. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 60.5 שנים והחציון היה 62.0 שנים. בנוסף, מחצית מהמקרים אובחנו בשלבים מתקדמים (שלב 3 או 4 לפי דירוג TNM).

החוקרים הסיקו כי ישנה עלייה בהיארעות של CRC וכי עלייה זו צפויה להימשך. קיים בצורך בתוכנית בריאות טובה יותר, אשר תכלול חינוך רפואי ובדיקות סקר על מנת לשנות את מגמת העלייה הזו ולשפר את האבחון המוקדם.

מקור: 

Awad, H. et al. (2018) Annals of Saudi Medicine 38,6.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  אפידמיולוגיה,  בדיקות סקר,  אבחון מוקדם,  מחקרים
תגובות