ישנוניות מוגזמת במהלך היום

הקשר בין פעילות דופמינרגית בתלמוס לישנוניות

באמצעות בדיקת  [123I]FP-CIT Single Photon Emission Computed Tomography (SPECT), החוקרים מצאו כי ישנה פעילות דופמינרגית תלמית מוגברת באנשים עם ישנוניות מוגזמת במהלך היום

22.05.2018, 12:26
גבר ישן (צילום: אילוסטרציה)

ישנוניות מוגזמת במהלך היום (excessive daytime sleepiness-EDS) הינה הפרעה נפוצה אשר יכולה להתבטא כהפרעה מבודדת או כחלק מהפרעות נוירולוגיות או פסיכיאטריות נוספות. קיים מידע מועט לגבי המנגנונים העומדים בבסיס הפתוגנזה של EDS והניהול של הפרעה זו נותר ללא מענה הולם. במחקר זה, החוקרים שיערו כי פעילות דופמינרגית בתלמוס תשתנה בחולים עם EDS וביקשו לבחון זאת על ידי בדיקת 123I]FP-CIT Single Photon Emission Computed]י Tomographyי(SPECT), אשר מהווה סמן הדמייתי מולקולרי להובלת דופמין (dopamine transport-DAT).

המחקר בוצע בתבנית מקרה-ביקורת באמצעות אנשים שנרשמו כבריאים במאגר המידע Parkinson’s Progression Markers Initiative. החוקרים העריכו והשוו 123I]FP-CIT-SPECT], מזוהה וחצי-מכומת בשתי קבוצות של 21 משתתפים בריאים עם וללא EDS. המשתתפים הותאמו לפי גיל, מין, גיל בעת אבחנה, שנות השכלה ומשך מחלה.

החוקרים מצאו כי ישנה קשירת DAT תלמית מוגברת באנשים עם EDS לעומת משתתפים בריאים מותאמים ללא EDS. קשירת DAT תלמית גבוהה יותר נמצאה כקשורה עם ציוני EDS גרועים יותר.

מסקנת החוקרים היא כי פעילות דופמינרגית מוגברת בתלמוס יכולה לתווך ישנוניות מוגזמת במהלך היום בבני-אדם.

מקור: 

Yousaf, T. et al. (2017) Sleep Medicine.  In Press

נושאים קשורים:  ישנוניות מוגזמת במהלך היום,  דופמין,  תלמוס,  פתוגנזה,  [123I]FP-CIT Single Photon Emission Computed Tomography,  מחקרים
תגובות