חדשות

נחתם הסכם לשת"פ ברפואה משלימה בין "שערי צדק" לממשלת הודו

ההסכם נחתם במהלך ביקורו בהודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו; מנהל המרכז לרפואה משלימה ב"שערי צדק" מתכנן ניסוי מקיף בהומיאופתיה בילדים בהודו

מימין: ד"ר מנחם אוברבאום , מנהל המרכז המשולב לרפואה משלימה ב"שערי צדק" ומנכ"ל משרד הבריאות של ממשלת הודו לרפואה משלימה, ד"ר ראג' מנצ'נדה, בטקס חתימת ההסכם (צילום: פרטי)

במעמד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי נחתם השבוע בניו-דלהי הסכם לשיתוף פעולה מדעי בין המרכז המשולב לרפואה משלימה במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים לבין משרד הבריאות ההודי לרפואה משלימה. על המסמך חתמו מנהל המרכז הישראלי, ד"ר מנחם אוברבאום, ומנכ"ל המשרד ההודי.

זו הפעם הראשונה שממשלת הודו חותמת על הסכם לשיתוף פעולה מדעי עם מוסד רפואי פרטי. ב-2016 נחתם הסכם דומה בין הודו למרכז הרפואי ממשלתי-עירוני תל-אביב איכילוב בתחום האיורוודה (Ayurveda).

חתימת ההסכם זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב בהודו, כחלק מתשעה ההסכמים שנחתמו בביקור נתניהו בהודו.

על-פי ההסכם מתוכננים שורה של מחקרים קליניים ומחקרים במדעי היסוד של ההומאופתיה. בין השאר מתוכנן ניסוי בו ישתתפו כמה אלפי ילדים אותו יזם ד"ר אוברבאום, שימומן בידי ממשלת הודו. יבוצע בו מעקב אחר התפתחותם של ילדים מגיל 0 ועד שנה וחצי. חלקם יטופלו בכל בעיה שתהיה להם במהלך אותו פרק זמן אך ורק בטיפולי הומאופתיה– כאשר מולם תהיה קבוצת ילדים באותם גילאים שתטופל בהתאם להנחיות ולכללי הרפואה הקונבנציונלית. רק במקרי קיצון יטופלו ילדים מהקבוצה ההומיאופתית בטיפול הקונבנציונאלי. מטרת הניסוי - לעקוב אחר כל היבטיה של התפתחות הילדים והטיפול ההומיאופתי.

ההנחה היא שהטיפול ההומיאופתי שהילדים יקבלו יהיה חסכוני יותר למערכת הבריאות הציבורית, בעוד שיעילותו לא תהיה פחותה מזו של טיפול רפואי קונבנציונלי.

ד"ר אוברבאום אמר ל"דוקטורס אונלי", כי במסגרת הניסוי ההשוואתי יבדקו הפרמטרים הבאים: משקל, גובה, מחלות חום וזיהומים – וכמה טיפולים אלו יעלו למערכת הבריאות הציבורית של הודו.

נושאים קשורים:  חדשות,  הומיאופתיה,  טיפול משלים,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  הודו,  ראש הממשלה בנימין נתניהו
תגובות
19.01.2018, 02:24

שיתוף פעולה הינו מבורך בעיני, אבל המחקר המוצע בעייתי.

הרפואה "המערבית" המקובלת בהודו הינה שונה מאד מזו שאנו מבצעים בארץ - יש הרבה יותר שימוש באנטיביוטיקה ובייחוד באנטיביוטיקה רחבת טווח... כגון גם שימוש רב בתרופות נוגדות סימפטומים, שאנו מעדיפים שלא להשתמש בהן - כגון פסאודואפדרין, סירופים לשעול וכו... יש גם רכישה בקלות וללא מרשם רופא של תרופות שונות (אפילו אופיאטים) ישירות מהרוקחים.

לכן הייתי אומרת שהרפואה ההומאופטית שם דומה יותר למה שנעשה כאן ברפואה המערבית (גישה של wait and see והמלצות לגבי אורחות חיים).
בכל מקרה בהצלחה לחוקרים, אבל היו עירניים מסוכן ומטעה יהיה לפרסם "הומאופתיה בריאה יותר מרפואה מערבית" כשהרפואה "המערבית" שתבדק אינה תואמת את המלצות המערב, וגם העלויות שלה שונות (לקבל בארץ רפואה מערבית שלרוב ממליצה על אשרור לגבי חוסר סכנה וטיפולים פשוט חינמיים ושמרניים, זול יותר מאשר לרכוש הומאופתיה.
גם ההמלצות של הומאופתים בארץ ובהודו שונות, כאן למשל יש הרבה שמתנגדים לחיסונים, ואילו במקומות בהודו בהם התנדבתי גם הורים שמטפלים הומאופתית מקפידים לחסן לאור שכיחות גבוהה של פוליו ומחלות אחרות. (נכון לעכשיו הפוליו נעצר שם בגלל עלייה ניכרת מאד בכמות המתחסנים).