חדשות

רופאים בארה"ב עוברים קורסים לשיפור יכולת הקשב והריכוז

כנס רפואי שנערך לאחרונה בניו-יורק בהשתתפות רופאים מארה"ב, קנדה וניו-זילנד, החל באימון-בוקר במודעות מדיטטיבית

ד"ר רונלד אפשטיין, פרופסור לרפואת משפחה, פסיכיאטריה ואונקולוגיה ועמיתו ד"ר מייקל קרסנר, פרופסור לרפואה קלינית, שניהם מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר במדינת ניו-יורק, פיתחו קורס מיוחד בקשיבות לרופאים (Mindful Communication). הקורס עוסק במודעות מדיטטיבית לצורך שיפור יכולת הריכוז, הקשב, תשומת-הלב וגם הזיכרון בעבודה היום-יומית עם מטופלים. השתלמות מעשית בקשיבות לרופאים הייתה לאחרונה חלק בלתי נפרד מכנס רפואי שנערך במערב ניו-יורק. ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי כל באי הכנס, רופאים עד גיל 40 מקנדה, ארה"ב וניו-זילנד, השתתפו בשיעור שנערך כבר בשעה 6:40 בבוקר.

הצורך בשיפור הקשיבות, בעיקר בקרב רופאים המעניקים שירותי רפואה ראשונית (רופאי משפחה וקהילה), הוא אחד הנושאים שמרבים להדגיש לאחרונה בארה"ב. ההערכה היא כי אימון נכון של הרופא בנושא הזה יסייע לו גם להפיג מתחים בעבודה הקלינית השוטפת ובמגע עם המטופלים.

השחיקה בעבודת הרופאים נובעת מהעלייה הדרמטית שחלה בטיפול ב"ניירת" ובלחץ הגובר והולך המופעל עליהם מצד מערכת הבריאות "לספק תפוקות". במחקר שנערך לא מכבר, כך דיווח "ניו יורק טיימס", נמצא שאחד מכל שלושה רופאים בארה"ב סובל מהשחיקה הזאת. היא מתבטאת בירידה, לעתים דרמטית, בהתלהבות, בחשק ובלהט לעבודה – מה שמוביל לעלייה בשיעור הטעויות שהם מבצעים, להתנהגות לא מקצועית, לירידה בגילויי האמפתיה ולאטימות-רגשית כלפי המטופלים. אחת הדרכים להתמודד עם הבעיות הללו היא באמצעות אימון במודעות מדיטטיבית (שם אחר לתרגילי מדיטציה מיוחדים לשיפור הקשב והריכוז).

עוד דיווח העיתון כי במחקר שפורסם בכתב העת JAMA התברר כי רופאים שנטלו חלק בקורס הקשיבות אכן שיפרו את הריכוז, את הקשב, את תשומת הלב ואת הנוכחות שלהם במגע עם המטופלים ואף הבינו טוב יותר את בעיותיהם ואת בעיות היום-יום במשפחות של אותם חולים. הם גם נעשו פחות מותשים רגשית מהעבודה הרפואית.

לדיווח המלא ב"ניו-יורק טיימס"

נושאים קשורים:  חדשות,  רופאי קהילה,  שחיקת רופאים,  קשיבות,  מדיטציה,  רפואה ראשונית
תגובות